Ingen motivation
05.08.2016
Hej!
Snart börjar skolan och jag saknar fortfarande motivation för att plugga. Det känns som om jag slösat bort hela förra året och det vill jag inte igen! Men motivationen finns inte och inte har den växt under sommaren heller.
Jag har alltid kännt att jag är på fel linje, att jag inte hör hemma där men jag har inget annat ställe att fara till heller.
Sen är jag hela tiden trött, jag kan se jättepigg ut osv men tröttheten finns där långt inne. Visst, jag sover 6-7h på vardagar men denhär tröttheten finns ständigt där, även om jag sovit 10h. Förr visste jag inte ens att den fanns eftersom jag var van med det, men nu har jag insett att jag är mer eller mindre trött hela tiden. Vad kan orsaka denna trötthet? Jag har inte lågt hb.
Jag vet inte heller vad jag vill studera, så jag bara läser kurser utan någon plan.
Kan dessa saker påverka på min motivation? Hur höjer jag min motivation? Finns det några bra studietekniker? Desperat

Ungdomsinformatören Sanna svarar
09.08.2016
Kära desperat
Nu tycker jag du ska gå och prata med en studiehandledare på din skola. Om du inte är intresserad av det du läser så finns det helt säkert olika möjligheter för dig att byta. Det är helt onödigt att som du skriver kasta bort tid på sånt som inte ger något. Om du inte vet vad du skulle vilja göra så finns det hjälp för sånt också. Man kan göra olika test för att få fram vad man egentligen är intresserad av och vad man skulle passa till. Kan hända du ska ta ett mellanår, jobba, gå en folkhögsskola med något praktiskt eller vad som helst som skulle ge dig energi. Men du ska ju absolut inte bara sitta hemma, då blir det ännu värre. Om man inte trivs med det man gör, eller inte känner att det ger en något så blir man trött och oengagerad, tappar all motivation. Sätter man sig i soffan framför dator eller tv blir det ännu värre.
Men det är mycket lätt hänt att man släpper in tristessen i hela sitt liv. Om man inte ser upp så kan det hända att man tappar all lust till att göra något överhuvudtaget och börjar tycka att allt är trist och tråkigt. Släpp dig inte till det. Det finns ingen utbildning eller jobb heller för den delen som bara har roliga och givade uppgifter. Det finns alltid med en del tråkiga saker men som man måste göra och ta sig genom. Jag brukar tänka att om nu inte varje dag på jobbet känns som en lottovinst så om åtminstone flera dagar i veckan gör det så är det ok. Hela livet är ju uppbyggt på att vi ska ha både roliga och mindre roliga stunder. Vi får energi och kraft av de roliga stunderna och så är det meningen att vi ska lära oss något av de mindre roliga dagarna.
Ingen glider fram genom livet på ett bananskal. Vissa vill få en att tro att solen alltid lyser på dem men så är det inte. Vi har alla våra bättre och sämre stunder. Du kan vara helt säker på att de som låssas att de har det så lätt och lyckat helt säker sitter i sin ensamhet och kämpar med gråten för något också. Är det inte det ena så är det det andra. Vi är alla bra på något men ingen är bra på allt. Det gäller att hitta det som just du är bra på och satsa på det. Ingen lätt sak att klura ut på egen hand. Men det sitter en person som kan hjälpa dig med det i studiehandledarens rum ;)
Såklart är det trist när folk beteer sig som du skriver om i hemliga rutan, men man kan inget åt det. Folk är sådär och vill så gärna lyfta fram sig själva och skryta. Låt dem hållas och gratta men låt det inte gå in i själen.
Det du skriver i hemliga rutan kunde också vara en grej som kunde ge dig lite kämparglöd. Bestäm att nu ska du verkligen visa dem alla att även du kan. Ge dig den på att du ska höra till gruppen med 10 innan julen :) Du vet ju att du kan och har möjligheten, bara du vill....
Ibland kan det hjälpa att äta vitaminer och mineraler då man är trött och orkeslös. Om du vill testa det så ska du gå till en hälsokostaffär och fråga vad de rekommenderar, berätta hur du mår och vad du vill ha hjälp med. De är jätte duktiga på hälsokostaffärerna.
Hoppas du fick någon hjälp av mitt svar.
Hör gärna av dig igen. Vi har en massa bra sidor om att hitta motivation och studieteknik, du hittar dem HÄR.
På dessa länkar kan du läsa mera om studieteknik och hur du kan effektivera din tid:
http://läxhjälp.nu/studieteknik/
http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik
http://www.student.umu.se/under-studietiden/studieverkstad/effektivare-studievanor/
http://studietips.se/?page_id=293
http://ki.se/utbildning/kommer-det-har-pa-tentan
Kram från ungdomsinformatören Sanna