kommer inte på nån
06.07.2016
Hej jag har haft problem med att koncentrera mig och jag kan inte gå i skolan mer slutade gå i skolan i början av 8an för att jag hade försökt ta självmord. hade ätstörningar självskadebeteende och va depprimerad så jag mådde verkligen skit och gick inte i skolan förrän 9an när jag börja 9an va det omöjligt att koncentrera sig eller hänga med på lektionerna och fick ångest av det läraren kunde gå igenom något och när jag satt o lyssna va det som om jsg hörde det på ett helt annat språk har nog aldrig kunnat hänga med på lektionerna förr oxå men det hade aldrig stört mig för förr brydde jag mig inte om det ens. Iaf så efter 3 dagar så slutade jag gå för det va jobbigt fick ångest av att känna mig dum alla andra i klassen va mer seriösa men jag fattade inte ens vad läraren sa så jag vägrade gå hela 9an så kunde inte gå i gymnaset utan fick gå ett program för att höja betygen men dit ville jag inte ens gå blev tvingad och jag gick bara halva dagar ibland klarade jag inte ens det mina lärare o så märkte att jag inte kunde koncentrera mig så fick göra nån undersökning på bup fick typ frågor mina lärare skulle kryssa i och ett annat papper för föräldrarna fattade genom frågorna att de kolla om jag har adhd vilket jag är säker på att jag inte har för har haft en vän som har det och jag är för det mesta lugn. Fick oxå göra ett test på nån dator trycka på nån knapp när olika saker dök upp på skärmen och jag klarade inte av dom 7 sista minutrerna och den va under 20 min. Har tid på bup på fredag och jag undrar om man måste ha adhd för att få medicin som hjälper så man koncentrerar sig bättre för jag är säker på att jag inte har det men medicin kan hjälpa så jag kan klara av skolan har redan förlorat 1 år och om jag klarar att få upp betygen så jag kan gå i ett vanligt gymnasium så har jag bara hunnit förlora 2 år vilket är mycket men klarar jag inte av det dom 2 terminerna som kommer kommer jag nog inte försöka mer få va utan utbildning då johanna

Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.07.2016
Hej johanna!
Hoppas att du får/har fått en massa klarhet hos BUP idag och vet lite mer om vilken typ av hjälp du kan få. Knappast har de så där bara på ett besök gett dig någon diagnos eller utredning för exakt vad du har och ifall det går att hjälpa med medicin, för den här typen av bekymmer brukar det ta ett tag att reda ut ordentligt. Ingen vill ju sätta in dig för snabbt i något fack, börja medicinera för någon förhastad slutsats eller börja någon felaktig behandling heller. Så ha tålamod med dem och försök ditt bästa att vara ärlig, samarbetsvillig och positiv. De gör det här för ditt bästa och har ingen orsak att bråka med dig. Men förhoppningsvis har du fått en del svar av läkare med flera där och vet lite mer om vartåt du är på väg i livet. Lycka till <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott