Lantmäteri?
27.02.2018
Hej! Var kan man studera till lantmätare i Finland? Finns det jobb i Österbotten? Hurdan är lönen?Vill gärna veta mer om yrket. Vad gör en lantmätare i praktiken? Kan man klättra på karriärstegen och kan man jobba endast för kommun eller staten? Karta758

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.02.2018
Hej!
Nu råkar jag ha två goda bekanta här i kommunen som är lantmätare, Nicke och Gustav, så nu har jag skickat din fråga till dem för att kolla ifall de har tid att svara åt dig. Så vi väntar och ser vad de svarar, klistrar in det här sedan.
Hälsar Liselott
Hejsan.
Inom lantmäteriyrket kan man antingen vara utbildad till kartläggare, lantmäteriingenjör eller diplomingenjör. Som kartläggare och lantmäteriingenjör är arbetet ganska omväxlande med både jobb i terrängen och på kontoret. En arbestdag kan t.ex. bestå av att märka ut tomter i terrängen, ha fastighetsförrättningar där man styckar ut tomter och slår ner rösen i marken eller kartlägga hus och vägar för att hålla kartorna " upp to date ", samt kartframställningar m.m.
Arbeta kan man göra för kommuner,staten och även inom privata sektorerna som t.ex. inom byggnads eller infrastruktur.
Arbetsituationen är i dagsläget så att i södra Finland finns mest behov, men även här i österbotten har det bildats flera mätfirmor de senaste åren som också har nyanställt.
I Sverige och Norge finns garanterat arbete inom branschen.
Klättra på karriärstägen är alltid möjligt om man har vilja och passion.....och utbildning förståss :)
Lönen är svår att säga, men grundlönen inom kommunala och staten ligger mellan ca. 1700-2000 €.
Man kan inte utbilda sig till kartläggare på svenska mera. Den utbildningen hade de i Vasa men den är nedlagd. Nedan kommer några länkar med utbildning....
http://www.osao.fi/hakijalle/ammatilliset-perustutkinnot/kartoittaja.html
http://www.metropolia.fi/haku/koulutustarjonta-nuoret-tekniikka-ja-liikenne/maanmittaustekniikka/
http://www.lapinamk.fi/fi/Hakijalle/AMK-tutkinnot/Insinoori,-maanmittaustekniikka
https://www.novia.fi/utbildning/utbildningsutbud/teknik/utgaende-utbildningar/ingenjor-yh-lantmateriteknik
:) hälsar Nicke, lantmätare i Korsholms kommun