modellbilder
09.10.2016
Hej! Jag skulle jätte gärna vilja börja arbeta som modell. Jag har lite foton på mig som jag skulle vilja skicka in för att få jobbet som modell men jag vet inte vart jag ska skicka dem? och vet ni om något företag söker efter "runway" modeller? Mikaela

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.10.2016
Hej,
Om man bor i Finland och vill ha modelljobb så kan man nog helt kallt börja med att skriva in "mallitoimisto + stadens namn" i sökfältet. På svenska får man tyvärr väldigt lite träffar i Finland, men man kan ju hoppas på att personalen på modellagenturerna ändå talar svenska, om man inte själv talar finska förstås. I din stad ordnas även en modell/miss-tävling inom en snar framtid. Så genom att googla så kan du hitta sidan och vart du kan skicka in dina bilder om du är intresserad av att vara med i tävlingen.
Om du känner att du är "flyttbar", d.v.s. att du inte har så stor skillnad i just vilken stad din agentur är så kan du googla bara på "mallitoimisto". De flesta agenturer har anvisningar på sina sidor om hur man skall kontakta dem.
Tyvärr får man ju konstatera att livet som modell i Finland inte är exakt som det man ser i ANTM, och det är ganska stillsamt på catwalken här i österbotten. Men bara du blir lite äldre så kommer du att ha större möjligheter att röra på dig och då är du inte så begränsad. Så tills vidare kan du göra det du kan, d.v.s. ta kontakt med olika agenturer, ta foton, vara aktiv och networka och försöka lära dig språk - för de kommer du alltid att behöva. Såväl finska som engelska.
Lycka till!
Tessi