Öppna
14.08.2015
Hej!
Får man bostads å studiestöd om man läser via öppna? Om ej får man nå dagpenningsstöd?
Tänker på socionom vasa? Å hur äre det är det precis som att studera med de andra socionom studerande i åk 1, å man får halare å allt? Bara man betalar öppnas avgift?

Ungdomsinformatören Jenny svarar
18.08.2015
Hej!
Öppna universitetet är ett bra sätt att studera, trots att studier där inte leder till en utbildning. Då man har avlagt studier på  öppna unin kan man ändå med dem söka sig in till någon skola för att kunna få studera sig en utbildning. Då kan öppna unis kurser räknas tillgodo där. Man har alltså nytta av dem vid antagningen.
Man får inte halare vid öppna unin (men man kan kanske köpa dem själv, som man även gör då man studerar "vanligt"). Om man studerar som vanligt har man troligen mera evenemang på fritiden för skolorna brukar ordna allt möjligt -vid öppna unin brukar fokusen ligga på endast studierna.
Studierna på öppna kan alltså vara sådana som man gör ganska självständigt -socionomstudier kan tänkas vara esseuppgifter -alltså att man skriver ett x -antal sidor om det som sägs i uppgiften och skickar till läraren för vitsord då man har gjort det. brukar också finnas alternativet att tentera kursen (göra ett rov) och ibland även lektioner eller grupparbeten. Om du kollar på det öppna universitetes hemsida, som du har tönkt på, får du mycket mera information om hurdana kurserna är och hur man kan avlägga dem. Du kan även bra kontakta skolan för mera information.
Man får inte studiestöd för öppna unis kurser. De kostar vanligen 10 euro per studiepoäng och en kurs brukar vara 5 sp, så en kurs kostar då 50 euro. Åbo Akademie har ändå en terminsavgift, som är 50 euro/termin. Man kan också anmäla sig för att studera en helhet, vanligen börjar man med ämnets grundläggande studier som också kallas approbatur (25 sp) och de kostar ca 250 euro eller 50 euro/termin. Man brukar ha en viss tid att avlägga studierna, så om man vet av sig att man inte hinner med alla grundstudierna inom den tiden, är det bäst att studera en kurs i gången -och betala en i gången alltså för annars har man betalat i onödan, men läs gärna mera om detta på öppna universitetets hemsida.
Om du bor ensam, kan du ha möjlightet att få allmänt bostadsbidrag och om inte du jobbar, kan du ha möjlighet att få arbetslöshetsstöd. Annars så kan man ju få studiestöd och bostadsstöd om man studerar "vanligt". Om du vill veta mera om stöden som du har möjlighet att få, berätta gärna mera om din situation (hur du bor etc), så är det  lättare att berätta eller så kan du också gå till din hemkommuns FPA -byrå och fråga där.
Fundera gärna på vad du vill jobba med, då du väljer det du ska studera, så att du har nytta av dem sen. Du kan gärna också prata med din skolas studiehandlerade om dina framtida planer och hen hjälper dig säkert gärna med att berätta om alternativen som finns.
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny
Klicka här för att komma till åbo Akademis öppna universitets hemsida
Klicka här för att komma till Helsingfors universitets öppna universitets hemsida