Praktik/Lia
05.07.2017
Hej! Om man valt att studera kombi med en yrkesutbildning, hur funkar det då med praktik/Lia? Är man samtidigt på praktik som de andra på klassen eller när är man? Är det några andra skillnader med praktik då man är på kombi?
Tack! Sofia

Ungdomsinformatören Sanna svarar
07.07.2017
Hej, Sofia
Kanske du har sökt och kommit in på den linjen som du önskat. Din studiehandledare borde ha sagt något om kombi studier, men ibland går vissa saker en förbi. Du har antagligen fått ett brev från skolan att du kommit in. Där borde också stå all information om när ni börjar, vart du ska komma osv. De brukar ha en gemensam informationskväll dit också föräldrar kan komma, då går de genom allt man behöver veta för att kunna börja studera. Sen då ni väl börjat skolan kommer ni också att ha speciell info om just kombistudier. Man kan också alltid gå och prata med studiehandledaren i skolan. De hjälper på alla sätt.
Det är lite olika för olika linjer hur kombilektioner och Lia är ordnat. De försöker att få det ordnat så att man inte ska missa så mycket av varken yrkeslektioner eller kombilektioner, men ibland går det inte ihop.
Till en del brukar det funka så att man inte har kombi just då det är Liaperiod, men det kan också vara så att man hamnar att göra sin Lia under loven för att man har kombi hela dagarna då de andra är på Lia. Men som sagt var det är lite olika för olika linjer.
Att läsa kombistudier kräver lite mera än att bara läsa till en yrkesexamen, men det ger så många fördelar också när man ska söka sig vidare. Du kommer säkert att klara det jätte bra :)
När skolan börjar får du veta mer om hur det kommer att se ut för just den linje som du ska börja på, och du kan alltid gå och prata med studiehandledaren i skolan. Hen har varit med förr och vet hur man kan ordna allt på bästa sätt.
Sommarhälsningar från ungdomsinformatören Sanna