Socialpsykologi och utvecklingspsykologi
28.07.2015
Jag funderar på att studera socialpsykologi. Vad kan man börja arbeta som om man studerat socialpsykologi? Funderar även på att studera utvecklingspsykologi så gärna en jämförelse mellan dem två. Problemet är att socialvetenskaperna (ÅA) är lagda i Vasa och jag vill verkligen bort härifrån... Hur stor är skillnaden mellan socialpsykologi och utvecklingspsykologi? Och vilken är svårare att slippa in på?

Ungdomsinformatören Jenny svarar
30.07.2015
Hej!
Utvecklingspsykologi är vetenskapen om människans kognitiva och sociala utveckling och behandlar närmast människans psykologiska utveckling under barndomen och ungdomsåren. Socialpsykologi handlar kanske mera om individens unika egenskaper och karaktärsdrag samt deras förhållande till samhället.
Om du söker dig till Åbo Akademi i Vasa, studerar du antagligen till psykologie magister och studerar då kurser i både utvecklingspsykologi och socialpsykologi. På ÅA:s hemsida finns en bra beskrivning på vad psykologer arbetar med, klicka här så kommer du dit.
På den här sidan hittar du bland annat antagningsstatistik till ÅA
Socialpsykologi kan man läsa på svenska t. ex. vid Svenska social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors universitet. Bekanta dig gärna närmare med de skolor som du är intresserad av för de har noggrannare information på deras egna hemsidor om vad man egentligen studerar och vad man sen bruka arbeta med.
För andra möjligheter skulle du kunna kolla Studieinfo.fi. På sidan kan du skriva ett sökord i rutan t.ex. ”psykolog”, och får flera möjliga träffar som du kan läsa mera om. Du skulle också kunna kontakta din skolas studiehandledare för att diskutera dessa två alternativen närmare, så ni kan tillsammans fundera vilken väg skulle vara bäst för dig med tanke på dina egna intressen.
Lycka till med studierna!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny