Moped göran
09.01.2023
Om min moped går i 100km/h och med blackbox i 50km/h och den varvar lägre, kommer polisen att märka att något inte står rätt till och om blackboxen är gömd riktit bra och dom inte hittar den vad gör dom då släpper dom en eller tar dom mopeden? Heisenberg
Mikael Appel
Polis Mikael svarar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.01.2023
Hej,
Vår polis svarade på en liknande fråga såhär:
Hej!
Vissa poliser har antagligen inte en aning om vad det ens är medan andra poliser igen ser den direkt eller annars kan konstatera att en sådan är installerad och används. Gällande trimning av alla de slag så brukar nästan vilken polis som helst ändå märka att allt inte står rätt till vid en kontroll. Om inte annat så brukar man märka det på fordonets/mopedens ägares nervositet att allt inte står riktigt rätt till och då kan man kalla någon annan polis till platsen som är mer insatt i saken.
H: Mikael Appel
Som du naturligtvis vet så är den lagliga hastihetsbegränsningen 45km/h, så om din mopo går 100km/h så är det inte längre frågan om en moped, utan om en lättviktare och då kan brottsrubriceringen också bli olovligt famförande av fordon. Utöver det kan polisen ta plåtarna, ge böter eller ge körförbud.
Tessi