Gynekologer
21.05.2015
Hej! Jag har en fråga! Varför är oftast gynekologer män? Jag har sett många men ALDRIG en kvinna som är gynekolog. Varför är det så? anonym

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
22.05.2015
Hejsan! Bra fråga! :) Jag försöker tänka tillbaka på mina 20 år som barnmorska... Jo det finns en hel del män som är gynekologer och hvc-läkare. Det tror jag till stor del är av tradition - åtminstone när det gäller läkare över 50 år. Läkarstudierna är dyra och långa. Föräldrarna kanske på den tiden satsade hellre i sonens läkarstudier för att dottern ändå sedan skulle föda barn och gifta sig rikt, typ... Men jag tycker mej märka att vågen gungar över när jag tänker på läkare under 50 år och hur läkarstuderande ser ut idag. Det är väldigt mycket tjejer! Rent så att jag skulle vilja påstå att det är ovanligare att träffa en läkarstuderande som är kille än en tjej. Åtminstone i hvc-världen där jag själv jobbar.
Sen är det ju så att specialiseringen till gynekolog är mycket mycket krävande. Kvinnans hormoner under livets gång, graviditeter och förlossningar, operationer, infektioner och smittor är verkligen en utmaning att lära sig! Det tar många år och kräver långa vistelser inom universitetsvärlden och universitetssjukhusena. Kanske många kvinnor väljer ett lättare alternativ inom läkaryrket? Många av de kvinnliga läkarstuderandena känner säkert också att "klockan tickar" för de vill säkerligen också ofta ha barn och familj.
I Vasa-området finns det nog fler kvinnor som är gynekologer än män. Men jag vågar inte uttala mej om området som du bor i. Många av gynekologerna väljer ju också att arbeta privat - de får välja sina arbetstider, slipper jourer på nätter och helger och får en riktigt bra inkomst om de lyckas skapa sin kundkrets.
Jag tror inte att det finns något sexuellt i mäns val att arbeta som gynekologer. De är professionella och för manliga läkare är nog kvinnokroppen typ lika intressant som för en konditor i en godisfabrik, dvs intresserad att lära sig mera men vill inte smaka på allt... Förstod du tanken min? :) Tvärtom tror jag kanske att manliga gynekologer verkligen har insett att de inte har den 100%iga förståelsen för kvinnokroppens hormoner och följder - men att de ändå har viljan och intresset att hjälpa patienterna på bästa möjliga sätt.
Ifall du själv väljer att gå på en privat läkarmottagning har du ju möjlighet att välja kön på din gynekolog. Själv väljer jag nog hellre en gynekolog/läkare som har specialiserat sig inom det området som jag behöver hjälp inom... Oberoende av kön.
Med vänlig hälsning, Annika    barnmorska - hälsovårdare