Det är slut
17.12.2015
Hej! Jag har skickat och bett om tips här tidigare för jag var kär i en tjej och hade berättat det för henne. Vi blev inte tillsammans men jag brukade skicka åt henne hur mycket hon betyder för mig. Häromkvällen skickade hon som svar då jag skickade: Lämna mig ifred. Någon kväll senare skickade jag och frågade vad jag hade gjort henne då hon skrev så där till mig. Då svarade hon att hon ville att jag skulle lämna henne i fred och inte skicka med henne mer någon dag alls. Så den kvällen så tog vår relation slut och sedan dess har jag inte skickat med henne alls. Nu är det så att jag fortfarande älskar henne, men jag får inte ha någon kontakt med henne. Hon sade att jag skulle försöka gå vidare. Jag har försökt, men det är inte så lätt. Nu undrar jag: Decibel, har ni något tips för hur jag ska kunna glömma min kärlek till den här tjejen och gå vidare? Hur går man vidare? Vill inte att det skulle ha tagit slut

Ungdomsinformatören Sanna svarar
18.12.2015
Hej kära du,
Det gör ont när den ena älskar mera än den andra. Men det hör också till i livet. Ibland går det just sådär att fast man är så jätte jätte kär så räcker det inte till om den andra inte är kär. Fast det gör jätte ont och man inte tänker att man någonsin ska kunna gå vidare så är det ändå bäst att vända ryggen till och söka sig till ett ställe där man i lugn och ro kan slicka sina sår för att sen på nytt gå vidare i livet mot nya utmaningar. När man möter motgångar är det meningen att man ska lära sig något, man ska gå visare ut på andra sidan. Vissa lärpengar är dyrare än andra, det här var en svidande lärpeng för dig, men det kommer inte att knäcka dig, du kommer att resa dig igen och vandra vidare.
Du ska nog låta den här tjejen vara i fred nu. Jag vet att det säkert känns jobbigt och svårt, men du plågar bara dig själv om du fotsätter. Som tur var har vi skrivit en hel massa om hur man går vidare när kärleken tagit slut. Du hittar det HÄR.
Det låter som en klyscha men det är sant att tiden läker alla sår. Det kommer att göra ont en tid men sen plötsligt en dag så kommer du märka att det inte gör lika ont längre, jag lovar <3
När kärleken tar slut kan det kännas nästan som att man mist någon, nästan som om någon dött, det är ett sorgearbete och det måste få ta sin tid. Men man överlever, det kommer du också att göra.
Försök precis som i kommentaren att du sysselsätter dig med en massa saker som du tycker är roligt och givande så hinner du inte tänka så mycket. Umgås med vänner, hitta på en massa kul, far in på bio, eller ordna filmkväll hemma. Frossa i godis och chips. Då jag är ledsen brukar det kännas bättre om jag försvinner in i bokens värld, alltså jag läser en massa böcker, både roliga och lite sorgsna, huvudsaken att jag får tänka mig bort från mitt eget och in i någon annans situation. Eller se en massa romantiska komedier med lyckliga slut. Sen plötsligt får jag nog och då känns det inte lika trist i mitt eget liv längre. Det är ju inte sagt att detta funkar för dig, man måste hitta vad som funkar för en själv.
Med hopp om att du får ett bra jullov och att det sen i nästa år känns bättre (det är ju inte så länge till nästa år fast det känns som en evighet)
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna