17 o oskuld
23.09.2016
Hej jag har träffat en kille som jag gillar väldigt mycket men vi har aldrig haft sex tillsammans mest för att jag sagt ifrån han är några år äldre än mig jag är 17 och han är typ 25 och han är mycket mer erfaren han har själv sagt att han utnyttjat och sårat många många tjejer och att han skämdes över det han är ingen dålig person längre han har haft mycket problem vart hemlös och tog hand om sig själv sen han va 14 sålt droger o rånat o ja gjort vad som helst för pengar även tagit droger själv men han har slutat med mesta men iaf så han har ju vart med många tjejer och hans bästa tjejkompis har han vart kk med och jag vet att hon är en strippa vilket gör mig jätteosäker för jag är oskuld vilket han inte ens vet och jag skämms över det trotts att jag vet att jag ändå bara är 17 och att det mer handlar om att jag inte vart intresserad av någon än att ingen vart intresserad av mig för ja jag har aldrig tyckt att någon kille som är i min ålder eller nära runt min ålder är snygg eller kan tycka att han är snygg men inte än utan när han blir mer manlig och dessutom har jag mått riktigt dåligt sen jag va 13 typ haft problem med föräldrar som sätter för höga krav, depprision, självskadebeteende, självmordsförsök och jag mår bättre nu men ändå inte så bra klarar inte av skola och att ligga hemma i soffan under tecket och se på tv helt själv med alla lampor släckta och fönstrerna igendragna hela dagen är det bästa jag vet. Men iaf det va inte det jag undrade har add så börjar lätt skriva om något helt annat. Men det jag tänkte säga va typ att jag aldrig haft sex och jag skämms över det och är rädd att det ska göra ont eller att jag gör fel och får ångest över det vågar inte säga det till honom även om jag vet att han inte skulle ha något problem med det han brukar säga att han gillar mig för mig och att jag har bästa personligheten men jag vet inte ens vad jag är för person ellen

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi svarar
26.09.2016
Hej.
Det att du aldrig har haft sex är ingenting jag tycker att du skall skämmas över. Det måste ju alltid finnas en första gång, och om du inte har haft någon "vettig" kandidat att göra det med innan så tycker jag att det är bara bra att du har lämnat det ogjort. Bättre att vänta då och göra det man kan för att första gången skall bli lyckad, än att göra det med nån random typ bara för att få det ur världen.
Det är synd att du har mått så dåligt. Det är ju alltid tungt att inte må bra, men speciellt då det gäller depressioner och självskadebeteende så ligger det ofta nära tillhands att man också har både låg självkänsla och dåligt självförtoende. Det är bra om det känns lite bättre nu, för man kan bli bättre. Men det tar ofta tid, och om du inte redan går och talar med någon så kanske det skulle vara bra om du gjorde det.
Nåja, angående sexet. OM det skulle vara så att du överväger att ha sex med 25-åringen så tycker jag att det är någonting du skall tänka igenom noga innan. Med tanke på det du skriver om honom och hur hans liv har sett ut hittills så kan det ju hända att ni mognadsmässigt inte är så långt ifrån varandra, men åldersskillnaden är ändå stor. En kille i hans ålder borde strikt taget intressera sig för flickor som är äldre än du. Sen vet jag ju ingenting om er relation utöver det du skriver, jag vet inte om det är så att ni bara umgås i samma gäng eller om ni träffas ensamma och hänger ihop mer som ett par.
Om sex blir aktuellt mellan er, så tycker jag att du skall berätta för honom att det är din första gång. Dels sätter det otroligt stor press på dig om du skall hålla på och låtsas som att du kan och vet hur det går till fast du inte har gjort det förut, och dels finns det saker som han behöver ta hänsyn till. Om han verkligen är en bra kille, vilket du ju anser, så kommer han att vara försiktig och hänsynsfull och det kan bli riktigt bra. Om han skulle reagera konstigt då du säger att du är oskuld så tycker jag ju inte att du skall ligga med honom, låt det fungera som ett test för huruvida han är värd att ta din oskuld eller inte. Så är det naturligtvis jätteviktigt att ni skyddar er och använder kondom.
Du skriver att du är rädd att det skall göra ont, eller att du skall göra någonting fel. Oftast gör det ont för att man spänner sig och är nervös - och det är nästan oundvikligt första gången. Det man kan göra för att undvika att det gör ont är att ligga med en person man litar på, som tar hänsyn till en och bryr sig om en. Om man har ett långt förspel, så att man själv är tillräckligt avslappnad och våt då man kommer så långt att han skall komma in så gör det inte lika ont.
Du skriver att du vet att han varit kk med en strippa, men du ska veta att det absolut inte är nån garanti för att hon är bra i sängen bara för att hon är en strippa. Bara för att man har legat med många, eller många gånger så innebär det inte nödvändigtvis att man tycker om att ha sex eller vet vad man håller på med. Att vara "bra i sängen" handlar om så mycket mer än det. Därför är det viktigt att killen du ligger med första gången vet om att det är din första gång - inte för att han skall känna att han skall lära upp dig utan för att DU skall kunna slappna av och inte känna att du skall prestera någonting utan att du får uppleva och känna.
Var kräsen med vem du ligger med och låt ingen utnyttja dig. Du är speciell och värdefull och förtjänar goda erfarenheter.
Kram
Tessi