analsex
22.03.2014
Hade en liten myskväll med min pojkvän för en vecka sen. Det slutade med att vi,hade oskyddat analsex. Och frågan min lyder hur länge kommer det att göra ont, har haft ont i en vecka!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.03.2014
Hej!
Har det slutat göra ont nu? Se, det finns flera förklaringar till att det gjorde ont och att det fortsatt göra ont länge. För det första: om ni körde oskyddat, så hade ni troligen ingen form av glidmedel, inte ens glidmedlet på kondomen. Analöppningen är inte alls som en slida som har egna naturliga glidmedel i sekretet från körtlarna i slidan, utan analen är rätt så torr. Man måste i princip alltid ha glidmedel för att klara av analsex, tjejer likaså, och speciellt när man är ovan. Analen kan inte heller vidga sig på samma sätt som en slida, så man måste vara väääldigt försiktig. Speciellt i början måste man långsamt vänja analöppningen att öppna sig, att något förs in i den, tex genom att några gånger bara använda ett finger. Att pang på köra in en snopp där kommer att göra ont. Det kan också uppstå sår och skador i ringmuskeln och i bästa fall tar de en stund på sig att läka, i sämsta fall förblir den skadad och man kan ha problem med att hålla tätt. Ringmuskeln är också viljestyrd, såp det går inte att pränga förbi något igenom den om personen ifråga inte vill eller är så nervös att han spänner sig. Det är alltså inte tänkt att analöppningen ska användas för sex. Men där finns också prostatan bakom som ger njutning för män, så visst är analsex en vanlig form av sex bland homo- och bisexuella. Men det är inte ens alla homosexuella som har analsex, så det är inget måste.
Låt nu allt läka och återhämta sig i egen takt och sedan kan ni eventuellt ta om det från början. Mycket glidmedel och långsam tillvänjning. Ett annat tips är också att inte köra bakifrån stående på alla fyra, eftersom ringmuskeln späns automatiskt mera då. Pröva istället "missionären", men att en av er ligger på mage på sängen och den andra ovanpå.
Hoppas det blir bättre och skönare med tiden. Sex är ju ändå något vi alla måste LÄRA oss, inte en kunskap man bara automatiskt föds med.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna