Är jag "Asexuell"?
04.06.2016
Hej,
Jag tänkte fråga om det är möjligt att asexualitet finns eller bara är påhittat? Anledningen till att jag ställer den frågan är att jag själv funderar om jag är det om det nu finns. Har läst en del på Internet.
En kille som jag var på g med gjorde mig livrädd när han började tafsa på mig och försökte "framstå sexig"
Detta har hänt flera gånger då killen kom närmre och sa Hur mycket han ville ha mig och tryckte försiktigt mig mot väggen och han tog av sig tröjan, men jag kände mig ändå inte kåt inte ens av Att bli fingrad. Hur kär jag än var så kunde jag inte bli kåt på honom. Mina kompisar sa att dem hade lätt blivit det, men jag förstår bara inte. Om jag inte är "Asexuell" vad kan det då vara? Är det killen som är överkåt eller bara jag som inte kan känna av det med killen?
P.k

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.06.2016
Hej.
Det var ett jättebra svar du fick på din fråga av Mira, så jag har faktiskt inte så mycket att tillägga. Precis som hon skriver så kan asexualitet handla om att man saknar könsdrift och sexuellt intresse. Men om man tänker på asexualitet som en sexuell läggning, på samma sätt som homosexualitet eller heterosexualitet, så kan det nog finnas stora variationer även i vad denna läggning innebär. Det att man är asexuell behöver alltså inte innebära att man lever i celibat. En asexuell person kan ändå känna samma behov av att ha kärleksrelationer och få fysisk närhet, men beroende på i vilken utsträckning man känner sexuell lust så kanske driften att ha samlag inte är lika stark hos en asexuell person.
Du skriver att "en kille du var på g med gjorde dig livrädd", vilket får mig att fundera om du har upplevt att din sexuella lust har varit mindre än andras redan tidigare, eller om det var han som gjorde dig rädd? Var det så att det som skrämde/äcklade dig var att han ville mer än du, och att du inte var speciellt tänd på just honom, eller att du inte är tänd på människor i allmänhet på ett sådant sätt att du skulle vilja ha sex? Jag tycker att tipsen som Mira föreslog var bra. Du kan ju testa att visualisera och fantisera lite hemma och analysera hur det känns. En annan privat sak som ju bara du vet om är huruvida du onanerar, och om du isåfall fantiserar i samband med det?
Det att du just nu känner att din lust inte är lika stor som andra personers kan säkert kännas förvirrande. Inte minst med tanke på hur stor del sex verkar spela i precis allting i vår omgivning idag. Men det att du känner som du gör just nu behöver inte heller betyda att det alltid kommer att göra det. Den sexuella driften varierar för nästan alla personer från en period till en annan. Vissa personer blir bara sexuellt upphetsade av den person de är förälskade i, medan andra kan bli sexuellt attraherade av nästan vem som helst utan att det nödvändigtvis innebär att man är förälskad.
Jag tycker precis som Mira att du skall ta det lugnt och känna efter. Det är ju ingenting du behöver "fatta ett beslut" om, eller komma ut ur garderoben med. Du välja att bara se vad som händer. Kanske kommer du att träffa någon som du vill vara nära på ett sexuellt sätt - eller också märker du att du tycker om personer men inte är så intresserad av den sexuella biten. Det är ju fantastiskt att alla människor är olika - och att det därför innebär att det ändå inte betyder att du skulle tvingas leva ensam utan kommer säkert att hitta relationer där du älskas för den du är.
Kram
Tessi