Blev jag våldtagen?
17.09.2016
Hej!
Jag har ganska nyligen blivit "på g" med en pojke, vi är lika gamla och vi har umgåtts i ungefär en månad. För en vecka sedan hade vi sex för första gången, efter en fest hemma hos mig och han sov över hos mig också. I går var vi hos honom efter skolan, och vi började hångla och han började ta på mig, och jag tittade lite snett på honom och han såg det, men han frågade ända efter en stund om han fick slicka mig eller om jag ville suga av honom, och jag sa nej. Han frågade mig om jag inte var kåt alls, och jag sa nej. Vi fortsatte hångla, och han tog på mig igen. Jag kollade snett på honom igen men han bara fortsatte, sedan drog han ner sina byxor och mina och sedan hade vi sex helt plötsligt. Kan detta räknas som våldtäkt? Det var väl skönt och jag gjorde inget emot när han började knulla mig eller vad man ska säga, men jag sa ju ändå nej för en stund seda. Cassandra

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.09.2016
Hej,
Hmm.. det är nog inte så lätt att svara på. Definitionen av våldtäkt är att mot en persons tvinga denna till samlag (eller annan jämförbar handling.) Men precis som du beskriver så är det inte alltid så svartvitt.
Det du i ditt fall får fundera på är väl helt enkelt huruvida du faktiskt ville ha sex med honom eller inte. Ja, du hade "tittat lite snett på honom", och svarat att du inte ville bli slickad eller suga av honom, och att du inte alls var kåt. Men du fortsatte ändå att hångla med honom, och försökte inte hindra honom eller säga någonting i någon riktning då han tog av sig byxorna/tog av dig byxorna/kom in i dig. Om det är så att det var mot din vilja att ha samlag så är det nog ganska otydliga signaler du sände ut åt honom. Om du först säger att du inte alls är kåt - men sen ändå fortsätter att hångla med honom, och inte säger emot, eller på något sätt försöker göra honom uppmärksam på att du inte vill, så är det inte då mest sannolikt att han antog att du hade ändrat dig och ville ha sex med honom då du inte sa någonting?
Jag tycker att man borde ha sex först då båda säger "ja, ja.. JA!!" och jag kan förstå att det känns obehagligt om det var så att du denna gång faktiskt inte ville ha sex, utan bara ville hångla - men då måste du kunna säga det högt, för trots allt är han inte någon tankeläsare. Ja, alla människor har ett ansvar då det gäller att inte utsätta andra för oönskade sexuella handlingar eller övergrepp, men om man inte vill gå längre just då så måste man också kunna säga det - precis som du skulle göra om han frågade om du ville sparka fotboll med dig och du inte vill. Om det inte var så att han var hotfull mot dig eller att du var rädd för att säga nej?
Nyckelordet, om det skulle finnas något sådant, då det gäller våldtäkt är kanske ordet tvång. Upplevde du att du tvingades till sex? Om svaret är ja, så då är det kanske en våldtäkt, eller åtminstone en oönskad sexuell handling eller ett övergrepp. Men om svaret är nej - du upplevde inget tvång, så handlar det kanske mer om bristande kommunikation. Han tog ditt fortsatta hångel som ett tecken på att du ändå ville, att du hade ändrat åsikt helt enkelt.
I vilket fall som helst så kanske ni borde tala om saken. Diskutera på vilket sätt du eller han kan avböja om man inte just då vill ha sex. Men det är nog viktigt att man på något sätt förmedlar det, antingen genom att säga till - Idag vill jag inte ha sex, bara hångla. Eller genom att sluta hångla och göra någonting annat istället.
Det finns nog inget objektivt svar på din fråga. Det handlar helt enkelt om hur det känns för dig. Också i sådana våldtäktsfall som går till rättegång så är den subjektiva upplevelsen central. Så du själv är den bästa att ge ett ärligt svar på din egen fråga.
Kram,
Tessi