blir inte våt
16.04.2014
hej... jag blir nästan aldrig våt känns det som. Eller jo när jag tittar porr blir jag men annas inte. Är jätte jobbigt och kan inte ha något sexliv. Jag gillar att fantisera om sex men önskar jag skulle få njuta av det också. Kan det vara något fel på mig?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
24.04.2014
Hej!
Det är nog inte något fysiskt fel på dig, eftersom du nog blir våt när du tittar på porr. Kåtheten har mera att göra med känslor än något fysiologiskt. Därför är vår första tanke, kanske du tänker för mycket på det hela? Ibland kan det hända att man är nervös eller helt enkelt har för många andra tankar i huvudet att kåtheten bara inte infinner sig. Också stress och nervositet kan göra att kroppen har svårt att bli upphetsad. Kanske du känner stress och press inför att du inte blir "tillräckligt" våt och onanin mm. har bara blivit en prestation, inget som du egentligen njuter av?
Och om porrtittandet: Om du inte blivit kåt och våt tex "på egen hand" men sedan gjort det en gång då du tittat på porr, har porrtittandet kanske blivit en vana och ett säkert sätt att bli våt på? Det låter som du skulle ha kommit in i en ond cirkel: du tittar på porr, blir våt, men inte när du försöker på andra sätt -> du blir osäker, rädd och tror något är på tok och därför tittar du på mera porr för att vara säker att du ännu lyckas bli våt. Och kanske inte kan slappna av tillräckligt när du provar på något annat sätt, utan bara tänker på "det här borde lyckas!" "varför blir jag inte våt?" "oj nej, det lyckas inte nu heller!". När man väl kommit in i en ond cirkel, kan det vara svårt att ta sig ur den.
Kroppen lyder alltid inte viljan, speciellt inte när det kommer till sexualitet. Lust, kåthet, onani och sex är saker som alla måste lära sig i lugn och ro - det är inget som lyckas på beställning, hur mycket man än skulle vilja det.
Tjejernas lust ändras också hela tiden - ibland kan man ha perioder då man inte alls har lust eller är kåt och vissa har sådana oftare än andra. Lusten förändras också under menscykeln. Så är faktiskt alla inte så speciellt sexuella och det måste man faktiskt inte vara. Det viktigaste är att man själv är tillfreds med sin lust, oberoende hurudan den är. Men vi tror nog att du kan bli våt och kåt som vanligt, du måste bara ge dig en ny chans och inte sätta för mycket press på det hela.
Respektera din lust och din kropp - om du tycker om att fantisera om sex, gör det. Tänk inte på sex och kåthet som måsten och tvång, eftersom det bara ökar stressen över att du "inte blir" kåt. Försök hellre ta det lugnt och inte tvinga något, prova också på nya saker - läs erotiska noveller, prova onanera på ett annat sätt, ta din tid och njut. Stressa inte fram något, då lyckas det sällan.
Och som vi i början nämnde, har sex och kåthet mycket att göra med känslor. Det kan bra hända att kåtheten infinner sig när du hittar den rätta partnern - någon du litar på och som du älskar. Tillsammans kan ni lära er alla olika nivåer av närhet, ända från att hålla varandra i hand och att kyssas till att smeka varandra och ha sex. Och njuta av det.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott