Blöder efter sexet
15.11.2016
Hej! När jag och min pojkvän har sex får jag typ blodiga flytningar efteråt som kan vara i 2-3 dagar. Då vi har sex och han tränger djupt in i mig tar det lite sjukt, undrar om det är för att han stöter mot livmoderhalstappen? är detta normalt eller borde jag gå till gynekolog?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.11.2016
Hej,
Jag gissar att det är precis som du skriver, att han stöter mot din livmodertapp, och att det kan vara det som gör att det gör lite ont, och som eventuellt också gör att du blöder efter sexet.
Alla tjejer ser lite olika ut även på insidan, och t.ex. livmodern kan vara vinklad lite olika hos olika personer. Så det kan tänka sig att om din kille kommer väldigt långt in så kan han komma åt din livmodertapp på ett sätt som känns. Det är inte farligt, men om det känns obehagligt så kanske ni får testa ut nån annan ställning där han inte kommer in riktigt lika djupt.
Jag vet ju inte om du har varit till gynekolog tidigare, och om han är din första partner eller om du har haft sex med någon annan före honom. Om det finns någon anledning att misstänka att du kunde h en könssjukdom så tycker jag att det skulle vara bäst om du kontaktade din preventivmottagning så att du fick gå och bli undersökt. Det kan hända att det "bara" är din livmodertapp som blöder, men det kan också hända att det är någonting som borde ses över. Ibland kan det ju vara någonting så enkelt som att slemhinnorna i slidan är torra och sköra, och då börjar man blöda lättare.
Antagligen är det helt ofarligt, men för din egen sinnesros skull så tycker jag att det skulle vara bäst att du kollade upp saken. Så ring till din reventivrådgivning och tala med barnmorskan, så får ni tillsammans fundera på hur ni går vidare. Barnmorskan har garanterat hört liknande saker förut så hon kommer inte att tycka att det är konstigt att du tar kontakt, utan enbart att det är bra att du tar tag i saken.
Kram
Tessi