Föräldrars synvinkel?
17.10.2016
Jag undrar om ni som är föräldrar skulle kunna svara på hur ni tänker kring att era barn skulle ha sex, jag är 16 så lagligt skulle det ju vara, men kan ni ge en förälders synvinkel på detta? :) Jag

Ungdomsinformatören Sanna svarar
24.10.2016
Hejsan!
En intressant fråga :) Jag har ju barn i ungefär den åldern. Nu är det ju olika för olika personer, man formas ju av de erfarenheter man samlar på sig genom livet. Genom sina upplevelser och vad som kommer i ens väg. Jag kan ju tänka att mina åsikter i den här frågan kan färgas av att jag jobbar på Decibel och läser frågor om sånt här var och varannan dag. Men jag har iaf sett till att min dotter äter p-piller, då när hon blev tillsammans med sin pojkvän och de började sova över hos varandra. Till min son har jag gett kondomer så att han ska ha, jag vet inte om han använder dem men han har iaf om han skulle behöva.
Det är svårt att som förälder acceptera att ens lilla bebis plötsligt är stor. Jag märker på många av mina väninnor som har mindre barn på något sätt inte märker att deras barn börjar vara 9-10 år och fortsättningsvis har dem att sitta i babybilstolar i bilen.... Men det är ju så att man som förälder inte riktigt hinner med, det är så fullt upp hela tiden så man missar att ens barn växer ;)
Detsamma gäller när ni blir i den åldern att ni börjar sova över hos pojk- och flickvänner, där har vi föräldrar igen svårt att hinna med. Men som jag skrev här före, alla är vi olika och vi tänker lite olika om bland annat detta. Nu vet jag ju inte hurudan inställning dina föräldrar har, men överlag så tycker nog de flesta både föräldrar och ungdomar att det är pinsamt att prata sex med varandra. Som 16 åring kan du ju enlig lagen ha sex om du vill. Det viktigaste är väl här att du ska veta att det är du som bestämmer över din kropp, ingen kan tvinga dig till något, du kan säga nej precis när som helst, det finns inget "det är försent att backa". Se till att du skyddar dig både från en oönskad graviditet men också från könssjukdomar, då är ju kondomen det bästa skyddet. Dessutom får man lätt tag i dem från alla butiker. Man ska inte tänka att det är pinsamt att köpa dem, den som sitter i kassan ser 1000-tals grejer varje dag på kassabandet och har för länge sen slutat bry sig om vad folk handlar. Viktigaste är att man inte sätter sig i en situation som blir svår att ta sig ur.
Lycka till!
Hälsar ungdomsinformatören Sanna