Första gången
21.01.2014
Hej! Jo he e så att jag typ har na åp g me en pojk å an ska väl kom ti me nain dag. Ja ji oskuld men itt han å ja gissar att he kmr var första gangon fö me nu snart å ja sku vill va förberedd.. Kan ni snälla jev na tips som ti säjj/jier osv tå vi ska jier a ? Vill itt e ska var awkward elr na.. Svårt ti svar på dehe nu siekärt men sku bare vill ha lite råd infö första gången :) :)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
24.01.2014
Hej!
Vännen, det är jättebra att du funderar på de här sakerna på förhand, men vi måste ändå börja med att säga att du nog är lite väl ung för sex. Och innan du hinner bli sur på oss för att vi säger något du troligen nog innerst inne vet: Jo, vi vet hur många andra i din ålder som redan haft sex - de har nog säkert skrutit tillräckligt om det - men för den skulle behöver det inte betyda att det var BRA sex!
Se, det är enorm skillnad på att ha sex och att ha bra sex. Njutningsfyllt sex. Sex som man inte ångrar efteråt. Vi kan nästan slå vad att vore alla de där som var i din ålder när de hade första sexet ärliga, så skulle de säga att de nog helst hade väntat. Det är nog först efteråt, som man inser hur mycket bättre sex kan vara om man gör det när man verkligen är redo för det, mogen för det, utvecklad för det.
Vi tar det kroppsliga först: Det räcker inte alls med att man fått mens och bröst (eller stånd och utlösning för killarna) för att man ska vara fysiskt beredd för sex. Det är en massa "osynliga" saker som ska utvecklas i underlivet först, körtlar och slemhinnor osv. Har man samlag innan de är redo och innan man verkligen kan bli ordentligt kåt och våt och svullen och beredd, så gör sex bara sjukt, man blöder, man känner obehag och så blir hela uppelevelsen dålig. I värsta fall stannar olika problem kvar långt fram i livet bara för att början inte alls vara så bra som den kunde ha varit.
Men det psykiska är ännu viktigare; att man hunnit tillräckligt långt i den mentala utvecklingen och i förståndet. Det handlar inte bara om att vara ansvarsfull och ta ansvar för skyddet, inte bara om att ha fått tillräckligt mycket sexualundervisning så att man ens VET vad det är man ger sig in i. Utan det händer ofantligt mycket i utvecklingen under ett enda år under tonåren. Tänk dig själv för ett eller två eller tre år sedan, hur mycket "barnsligare och omognare" du var då. Lika mycket utveckling till kommer att hända på ett, två eller tre år framöver! Men du skulle inte kunna förklara exakt vad som ändrats, du känner dig bara "djupare" på något sätt. Eller hur? Och att göra saker man inte är mogen för är inte bra, för att själva upplevelsen inte KAN bli detsamma. Att ha sex för tidigt är som att flytta hemifrån för tidigt. Man överlever nog, men det skulle ha gått sååå mycket bättre med allt från att betala räningar till att sova ensam om man varit lite äldre.
Just på grund av de här sakerna är det i lagen 16 års "åldersgräns" på sex. Den lagen finns för att skydda unga från att göra sådant de inte är mogna för och för att skydda unga från att bli utnyttjade av äldre. En ung person kanske övertalas till sex, har sex för att låtsas vara mer vuxen, blir pressad till det, gör det för att skryta för kompisarna om, för att de inbillar sig att de gör det för sitt livs stora kärlek, för att de är fulla eller för att de inte riktigt känner till något om riskerna. Det här försöker alltså lagen skydda mot, för att riskerna att den unga ska börja må psykiskt dåligt, bli med barn, få någon könssjukdom som kanske gör att de inte kan få barn i framtiden osv är så stora. Plus såklart att satsa på sexualundervisning.
Dessutom, vännen, att "ha åp g" med en pojk och hoppa i säng med honom??? Nädu, du är värd bättre än så! Du är värd ett ordentligt förhållande där ni verkligen är kära i varandra, där ni verkligen känner varandra, litar på varandra, är trygga tillsammans och där ni tagit tid på er att gå alla de olika trappstegen på "sexualitetens trappstege" (kolla våra infosidor om det) - så att ni ens har en chans att ha riktigt njutningsfyllt passionerat sex sedan en vacker dag då ni båda verligen riktigt på riktigt är redo för det.
Så ha inte sex med honom nu! Redan det att du skriver att det skulle kunna bli awkward med honom nu säger hur fel det skulle vara att ha ex ännu. Och att du inte vet vad man ska göra eller säga. Snälla, det är bara du själv som far illa av att göra något både för tidigt för dig själv och för tidigt för ert förhållande.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna