går inte
02.05.2014
Hej, för nån vecka sedan frågade jag om hur kag skulle göra för min kille var religiös och var inte säker om han var färdig för att ha sex. Vi bestämde för att försöka ha sex för första gången. Men problemet var att han ine rymdes i mig, jag var så trång. Läste någonstans att man kan töja sig med en morot så provade det o morten var ungerfär 2 fingrar tjock. O det gjorde jätte ont. Vad ska jag göra för att inte vara så trång?! :)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
09.05.2014
Hej :)
Lugn, vännen! Bokstavligen lugn, eller snarare: försök att slappna av. Se, det finns knappt någon tjej i världen som är för trång för sex, såvida hans snopp nu inte råkar vara jättestor. Däremot är det supervanligt att man känns för trång för att man spänner sig, medvetet eller omedvetet. Kvinnokroppen fungerar nämligen så att om man verkligen är tänd, kåt, sexuellt upphetsad, så blir man våt och hal och väldigt töjbar. Då ryms snoppen inte bara in, utan det känns oftast skönt också. Men om man är lite nervös, osäker, otrygg eller inte övertygad om att det är rätt tillfälle eller rätt person att ha sex med, så spänner man sig bokstavligt i bäckenbottenmusklerna. Då blir det trångt, men eftersom man oftast inte heller är så himla kåt och beredd när man är väldigt nervös, osäker osv, så är man dessutom torr och inte alls mottaglig för någon snopp. Eller morot för den delen, ifall man inte är riktigt upphetsad före. Det går inte att "töja ut" slidan - och det behövs faktiskt inte eftersom den nog kan töja sig om den vill. Om DU vill, alltså är så himla kåt att kroppen ropar efter mera njutning. Allt hänger alltså på hur sexuellt upphetsad du är, och det blir man både i kropp och knopp. Tankarna och känslorna måste också vara rätt för att man ska kunna bli kåt.
Sedan finns det också något fysiskt som kan orsaka lite smärta första gången, slidkransen. Förr kallades den mödomshinnan, men den är egentligen ett ringformat hudveck som sitter ett par centimeter upp i slidan. I ringen finns ett hål som mensblodet kan rinna ut igenom, men egentligen försvinner inte slidkransen någonstans innan man föder barn. Däremot så blir den också mjukare, halare och mer töjbar om man är riktigt upphetsad, så då kan nog snoppen slinka förbi utan desto mer problem. Första gången man har sex - eller använder tampong eller onanerar - kan den vara lite spänd och det förklarar till en del varför under hälften av alla tjejer har lite ont och kanske blöder första gången de har sex. Men mest förklaras alltså smärta vid samlag med att man troligen inte haft tillräckligt mycket förspel före, kanske oroar sig just för att det ska göra ont, inte är så erfaren, känner sig osäker och okunnig eller tvivlar på hela grejen.
Så vi har två råd: onanera och satsa på förspel. När man onanerar blir man liksom kompis med sin egen kropp, lär känna hur den funkar och vad som känns skönt för just sig själv. Hela sexlivet är en enda lång upptäcktsfärd och det är bra att börja med att upptäcka sig själv - då är det lättare sedan att upptäcka en partner, kanske förklara hur man vill att han ska göra för att man själv ska njuta och så känner man sig tryggare. Kunskap ger alltid trygghet. Sedan satsar ni alltså på att upptäcka varandra genom en maaassa förspel, tar reda på vad ni båda tycker att är skönt, ÖVAR helt enkelt. Alla är nervösa i början, alla är vi nybörjare i början. Men om man inte förväntar sig att det ska vara perfekt och fantastiskt från första stund, utan istället ser det som bara början på en lång inlärningsprocess, så är det enklare att slappna av. Och slappnar man av så samarbetar kroppen bättre och allt känns skönare.
Så ta det lugnt bara och misströsta inte. Det blir nog bättre med övning! Ingen kan det här med sex från början, ingen föds som den perfekta älskaren/älskarinnan! Och slappna aaaav! Visst? ;) <3
Hälsar ungdomsinforamtörerna Liselott och Sanna