Ha sex utan kondom men p-piller dagen före?
06.11.2018
Hej att jag går på p piller yaz. Jag och min pojkvän brukar ha sex väldigt ofta utan kondom eftersom båda är helt säkra på att vi inte har någon könssjukdom. Vi kan h sex upp till 5gånger per vecka beroende på. Men att kan vi ha sex utan kondom då jag har gått in på de vita pillerna på kartan utan att bli gravid (alltså typ första eller andra vita pillret?)eller blir jag gravid om vi gör det utan kondom?. Och en till fråga att om har glömt tagit p pillret den dagen vi har sex och kommer på det på morgonen dagen efter finns det dä risk att jag är gravid? En sista fråga att av slutet av samlaget då han könner av att han ska komma tar han ut den och runkar av sig och sprutar på mig.men kan jag bli gravid då om en liten mängd kommer i slidan på mig fast jag har p piller?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.11.2018
Hej.
Om du tar dina piller alla dagar vid ungefär samma tidpunkt så är du skyddad från att bli gravid. Även under de dagar då du tar dina sockerpiller. Alltså kan ni helt skippa att använda kondom, förutsatt att du tar dina piller enligt hur det står i bipacksedeln. D.v.s. du äter de 24 ljusrosa pillren vid samma tidpunkt alla dagar, och har sedan de vita i 4 dagar (eller bara fyra dagar paus, de vita pillren innehåller inget verksamt ämne).
MEN om du glömmer ett piller så skall du kolla bipacksedeln och göra enligt den. Det beror lite på var i kartan/cykeln du har glömt ditt piller och hur länge det är sedan du tog ditt senaste. Men i princip handlar det om att om det är mindre än 24 timmar så är skyddet fortfarande ok, men om det är mer än 24 timmar så måste du använda tilläggsskydd, t.ex. kondom under de kommande 7 dagarna. Men allt detta finna jättelätt beskrivet i bipacksedeln som följer med i paketet, och det finns också att läsa på nätet.
Kort och gott alltså - tar du dina piller regelbundet som du borde - så blir du inte gravid.
Kram
Tessi