Hjälp en bit av kondomen
07.11.2016
Hej!
Jag och min pojkvän hade sex och ja vi båda är myndiga, valde att ha sex och var skyddade. Efter sexet märkte vi att kondomen gått sönder och det såg ut som en bit av kondomen fallit bort. Nu känns det jättekonstigt i fiffin, kan där vara biten av kondomen? Min kille tittade och sa att det möjligtvis syntes en liten plastbit. Vad ska jag göra? Förvirrad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.11.2016
Hej.
Som tur är ju inte slidan ett svart hål dit saker bara försvinner för att sedan aldrig mer påträffas - utan det som går in kommer nog också ut. Visst är det möjligt att en bit kan ha blivit kvar, och det kan märkas t.ex. på att man får ökade flytningar efteråt som luktar ovanligt. Men det kan också kännas konstigt, precis som du skriver.
Om vi nu antr att det skulle ha blivit en bit kvar i dig så kan du först och främst försöka titta efter själv med en spegel, och känna efter med fingarna. I allmänhet skall man vara lite försiktig med att duscha upp i slidan eftersom vattnet stör slidans pH-balans. Men i fall sådana som ditt så måste man kanske väga för- och nackdelar mot varandra och undra vilket som kan orsaka mer problem. Ofta brukar nog små främmande föremål hitta ut själv, det är ju bland annat därför vi har flytningar - för att hålla rent, men om du vill vara på den säkra sidan så kan du testa duscha en gång upp i slidan. Försök kanske då så att du fyller slidan så mycket som möjligt med vatten (genom att lägga duschen riktigt intill slidöppningen) och sedan då slidan är "full" så trycker du ut det så kraftigt du kan. Förhoppningsvis skulle då den lilla biten åka med vattnet ut. Men risken med att spola slidan på detta sätt är ju precis som jag redan skrev att den blir irriterad, och att pH-värdet blir fel, så det lönar sig att vara uppmärksam på det efteråt. Och att spola slidan är alltså ingenting jag rekommenderar i normala fall, utan endast då nyttan kan vara större än riskerna. '
Men om du efter detta fortfarande upplever att det känns konstigt så tycker jag att du skall kontakta familjeplaneringen, och vid behov fara dit så att de kan kolla upp om de ser problemet. Dock tror jag inte att det kommer att behövas för jag tror säkert att den kommit/kommer ut av sig själv.
Det finns ju också en möjlighet att den konstiga känslan beror på någonting helt annat, som att slidans pH-värde har blivit stört av någonting annat, eller att du har en infektion? Det beror ju på vilka symtom du har.
Om du vill rätta till slidans pH-värde så kan du köpa t.ex. "Vaginal Balans" vagitorier på apoteket. Men vid fortsatta problem rekommenderar jag att du skriver in pånytt eller vänder dig direkt till preventivrådgivningen i din kommun.
Kramar
Tessi