hur?
13.03.2014
Hej decibel.
en lite pinsam fråga men jag undrar om jag hånglar rätt.
Det känns liksom som att jag bara har tungan på ett ställe.
Den är liksom bara i min mun...
Hur hånglar man egentligen?!
Göra det rätt

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
17.03.2014
Hej Göra det rätt!
En ypperligt bra fråga - som unga nog funderat på i årtusenden. Kysser jag rätt? Fast nuförtiden: ju mera man ser andra hångla, i allt från TV och YouTube-klipp till i skolkorridoren, desto mer börjar man såklart fundera på hur det ska se ut och kännas, tekniken osv osv osv. Plus all annan osäkerhet som kommer med hela kärleks- och sexlivet - aldrig tvivlar man nu så på sig själv som när man är nybörjare!
Att förklara hur man ska hångla är tyvärr rätt så omöjligt. Inte bara för att det finns femtielva sätt (beroende på stämning, känslor, de olika munnarnas utformning, ställning osv osv osv) utan för att det INTE finns ETT rätt sätt. Det finns liksom inget så-här-ska-man-göra-annars-gör-man-fel. Eller tja, olika områdens och generationers ungdomar kanske följer någon viss trend - men jämför man hur ungdomar hånglar på en österbottnisk ungdomsdans, så ser det precis ut som i en 60-talsfilm. Så det är nog ungefär likadant oavsett plats och tid - och ändå alltså väldigt varierande. Men hursomhelst kan nog ingen säga åt dig att du gör fel.
För dessutom är smaken som ...ja, vissa gillar att det är vått och mycket tungor ut i luften, så att säga, andra tycker att det ska sugas ordentligt och inte dreglas, en tredje grupp gillar att sticka in tungan så långt som möjligt in i partnerns mun - vilket en fjärde grupp inte gillar alls, medan en femte grupp igen knappt använder tungan alls... Så kanske det handlar mera om att antingen hitta någon som kysser just så som man gillar, eller så att försöka vara lyhörd och känna efter/fråga rakt ut hur han/hon vill bli kysst. Har man ett bra förhållande, så vågar man nog fråga även om sådana intima saker. Och det är ju för bådas bästa. För om den ena inom sig tänker usch om den andras kyssar och det sku ha kunnat lösas med lite kommunikation, så är det ju lite synd.
Som med allt som har mer eller mindre med sex att göra, så gäller det nog att försöka att inte TÄNKA så mycket, utan att istället KÄNNA! Vad känns skönt? Vad känner jag för att göra just nu? Vad verkar han/hon gilla (vilket man märker på att han tex trycker sig hårdare emot en, håller en närmare, kanske börjar andas lite snabbare)? Tar man mera hänsyn till känslorna, stämningen, det sensuella, sinnena osv, istället för att fokusera på teknik och "jahapp, nu ska här visst hånglas", så blir det automatiskt mycket bättre. För människan är nog kyssandet som en instinkt, litar man på den så går det automatiskt bra. Försök alltså att knuffa undan alla tankar och nerver och Just do it! Och öva gärna :) Ingen av oss föds som den perfekta Kyssaren - plus att vi alla är olika.
Och så en hemlighet: Vet du, Mannen i ditt liv sedan, Den Rätte (eller hon om det nu råkar vara så) - det är inte alls säkert att han är en bra kyssare eller att just era två munnar passar ihop. Så haka inte upp dig för mycket på tekniken! Det blir bättre ju mera känsla som finns bakom - och den man är över öronen förälskad i tenderar att vara en underbar kyssare! ;)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena
PS! Kolla gärna den här videon när främlingar kysses för första gången, den är underbar! <3 I skrivandets stund har den setts nästan 60 miljoner gånger, så det finns visst andra också som tycker den är underbar ;) http://www.youtube.com/watch?v=IpbDHxCV29A