hur fråga?
19.11.2013
Hej! nu har jag och en tjej varit "ihop" så att säga ett halv år, och jag har hört att hon skulle villa ha sex. Och jag skulle också vilja men vet inte hur säga det. vet ei

Ungdomsinformatören Liselott svarar
22.11.2013
Hej!
Vad bra att du frågade oss om det här, så hinner vi "förbereda" dig lite och förhoppningsvis hjälpa till att göra er första gång lite bättre! Se, första gången brukar ju vanligtvis bli rätt nervös, pinsam, fumlig och i värsta fall ett totalt fiasko, men om man faktiskt kan tala med varandra om det före, så brukar det gå mycket bättre. Åtminstone KÄNNS det bättre (känslorna, stämningen osv) även om tekniken ännu är lite si som så. Men ni är ju nybörjare, ingen föds som den fulländade älskaren utan sex är något man måste lära sig. Så ja, ta och prata med henne först. Visst skulle du kunna bara låta det naturligt gå längre och längre i förspelet tills ni plötsligt går över "tröskeln" och har vaginalt samlag. Men ingen av er är ju tankeläsare, så risken är då att det skulle bli onödigt mycket outtalat och missförstått då.
Naturligtvis kan det kännas lite pirrigt och pinsamt att ta upp ämnet sex, men vi lovar alltså att det är värt det. Se till att ni är ensamma och inte kan bli störda när du tar upp ämnet ifråga, det kan gärna vara lite intimt och mysigt då - eller så att ni inte just då ser på varandra utan tex sitter i mörkret framför TV:n eller liknande (så behöver ni inte fundera om ni rodnar som tomater i ansiktet osv). Det viktiga att veta här är att även om det känns stört omöjligt att komma sig för att säga de där första orden i stil med "Hördu jag tänkte på det här med sex..." så vet att de är magiska, efter de orden är uttalade så släpper ofta den värsta spänningen och man kommer igång med att prata om det. Håll det ärligt och enkelt, säg att du skulle vilja åtminstone lägga möjligheten på bordet så att ni kan fundera ifall ni är redo för det. Säg att ni ju inte behöver göra det just idag, men såsmåningom. No pressure, men så hon vet att du är villig, så att hon kan fundera på det (låtsas kanske inte om att du hört att hon sagt att hon vill ha sex utan ge henne valmöjligheten). Fundera även på det praktiska, som kondomen - för knappast går hon tex på p-piller ännu. Redan vem som ska ha med kondomer kan sätta käppar i hjulet för en bra första gång om man inte talat om det före.
Fast att låta det gå lite längre för varje gång ni hånglar så har också många fördelar. Medan ni gosar, hånglar, har petting, smeksex och munsex så lär ni undermedvetet känna varandras kroppar. Den kunskapen är jättebra att ha när det övergår i samlag, chansen är större då att ni redan vet lite vad den andra tycker att är skönt och vad som inte alls känns okej. Se, vi är ju alla lite olika, så tex en person kan ääälska att bli kysst på örat och bli tänd av det, medan en annan tycker det kittlar eller är äckligt och blir avtänd av det. Så kom ihåg att ta tid på er under alla de där "trappstegen" före första sexet också och försök våga fråga henne hur det känns, om det känns skönt eller inte och försök lära dig att tyda hennes kroppsspråk. Intuitivt märker man nog om partnern njuter eller inte på alla de små tecken som man automatiskt ger med kroppen, som att trycka sig närmare när det är skönt, börja andas snabbare osv. Det skulle vara bra att också komma överens om att ni ska kunna säga hur ni vill eller inte vill att den andra ska smeka, komma överens om att inte ta illa upp när den andra ber om något/säger till. Minns att ni ju båda är nybörjare, klart att ni inte kan allt om sex från början.
Och ta gärna också och läs mera om sex här på Decibel, vi har bland annat listat en massa bra saker man behöver veta före, under och efter sex under Information -> kärlek&sex -> Sex!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lina (Sannas vikarie)