Hur ska jag rida honom?
04.05.2016
Hej nu är det såhär att jag har varit tillsammans med min pojkvän i ett år nu och vi är bekväma med varandra och jag kan vara mig själv inför honom. Vi har haft sex några gånger (med kondom) men nu skulle vi vilja pröva något nytt så han frågade om ja ville vara överst, jag sa att jag inte vågar för jag kommer göra något fel :/ jag vill verkligen pröva på att rida honom men jag vet inte hur jag ska göra? Och ska jag luta mig framåt då jag är uppe på han? Och kommer kondomen hållas kvar när jag går bort för vi har haft problem med att det slinker av efter sexet. Och hur blir det skönast för både mig och honom? Tacksam för svar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.05.2016
Hej.
Vad roligt att ni känner er bekväma tillsammans och tala öppet om sex. Det är den bästa förutsättningen för att man skall lära sig nya saker och kunna njuta av varandra.
Först skall vi fundera på kondomgrejen. Det att du skriver att kondomen lätt glider av betyder antagligen att den är fel storlek. Antingen för stor eller för liten för din kille. En kondom som passar och sitter rätt på skall inte glida av. RFSU skriver bra om vilka saker man skall tänka på med kondomstorleken här. Men det är ingenting konstigt med att man känner efter med handen emellanåt under sexet att kondomen sitter kvar. Och kanske håller tag om kondomringen vid roten av penisen då man byter ställning eller killen drar sig ur. Fundera över om storleken på kondomen verkar passa, och var uppmärksamma på i vilka situationer den vill halka av så hittar ni säkert en lösning.
Sen till saken :) Det är nog jättevanligt att tjejer känner som du gör då det handlar om att rida sin kille. Nästan alla har ju sett på film hur det "ska" se ut, och man känner sig hopplöst bortkommen och självmedveten då man försöker göra det själv eftersom man då inte har någon möjlighet att gömma sig utan är fullt synlig och ganska sårbar.
Det första du skall göra är att helt glömma bort allt du har sett på film. Grejen är ju den att tjejer på film som rider killar gör det för att det skall se bra ut - inte för att det skall vara skönt för vare sig henne eller honom. Det är bara ett skådespel.
Det du SKALL göra är att komma ihåg att din kille vill se på dig. Du är det vackraste som finns för honom och en stor del av den sexuella upplevelsen är att SE. Så känn dig inte självmedveten då du sitter på honom utan försök att njuta av det.
Då du väl har kommit dig upp på honom och han är inne i dig så är det meningen att DU skall göra det skönt för DIG, det är det som är hela tanken med att rida. Om du rider honom i precis den takt DU vill, och låter honom komma in så djupt som DU vill så kan du helt enkelt inte göra fel.
Då du sitter gränslad över honom kan du antingen sitta med din tyngd på honom, så att han är helt och hållet inuti dig. Men då kan det ibland vara lite svårt att få till det med friktionen. Det är kanske lättare om du istället sätter den största delen av din tyngd på dina knän. Så att du alltså står gränslad över honom på knäna. Då kan du lätt variera hur mycket av honom du vill ta in i dig och också variera lite mellan att  röra dig fram och tillbaka över honom så att bara toppen av hans penis är inne i dig några gånger - och sedan låter du honom komma in helt och hållet en stund, sedan kan du igen ta in bara toppen av honom o.s.v.
Du kan variera lite mellan att sitta helt upprätt och att luta dig framåt och kyssa honom t.ex. Om det känns lättare för dig så kan ni också testa med att även han sitter. Så att du sitter gränsle över honom men att ni båda sitter. Då har ni överkropparna och ansiktena ganska nära varandra och du känner kanske inte riktigt lika mycket att allting hänger på dig.
Men huvudsaken då du rider honom är att du gör det så som det är skönt för DIG. Ta tid på dig och känn inte att det är någonting som du vill få snabbt överstökat bara så att ni sedan kan köra med andra ställningar. Det FÅR gå långsamt, det betyder inte att man är osäker utan tvärtom.
Och naturligtvis följer du hela tiden med det din kille signalerar för att se vad han vill. Han kan också hjälpa till att styra rytmen med händerna på dina höfter. Men huvudpersonen i denna ställning är DU.
Lycka till!!
Kram
Tessi