Kan ej komma
28.04.2014
Hej! jag undrar varför jag aldrig lyckats få orgasm.. Är det vanligt? Har varit i ett förhållande i mer än två år. Har fantastiskt sex med killen, men det lixom går inte! Fick ett tips av en kompis att jag sku börja ''leka med mig själv''.. Gillar inte att hålla på med mig själv. Tycker det e sjukt tråkit osv. Fast nångång då jag nu gjort det så har det nog lixom börjat knycka i musklerna i låren eller nåt, kan hålla på så i flera minuter.. Fast ingen orgasm!
När jag har sex med min pojkvän så är de svinskönt å allt.. Knycker i musklerna och på nåt sätt kittlar det till svinhårt i underlivet ibland om han håller på där. Då brukar jag tro att :nää bara jag ligger sitlla och håller imot så kommer jag nog snart.. fast det knycker, kittlar och allt dedär så mycket så jag kan aldrig hålla mig still . GÅR INTE! måste sluta och ta ''paus'', så far domdär känslorna bort, sen kommer de tillbaks när han börjar igen och jag tror att yesyes nu ska jag hålla mig stil l och låta han göra det skönt så jag kommer. Men tillsist typ kittlarde så mkt så jag står inte ut längre och vi måste sluta. Vad är problemet? och är alltid avslappnad med min kille osv så tror inte det är det som e problemet. -

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
07.05.2014
Hej!
Förlåt att du fått vänta lite på svar, men här är så kö på frågor, texter och administrativa uppgifter just nu :/
Gaaah, det är alltid jättesvårt att dels försöka beskriva hur det känns och dels förklara hur det borde kännas. Lite åt hållet "beskriva färgen röd för en blind". Speciellt när sådana saker som orgasmer är så väldigt, väldigt individuella. De inte bara känns olika från tjej till tjej, utan ofta också från gång till gång. De kan också vara längre och kortare - men överlag kan man kanske nog påstå att de blir längre och starkare med tiden. Men att de är något man kan träna upp. Ibland måste träna upp - de uppstår nog inte riktigt av sig själva.
Det sägs att det kan ta fyra år före en tjej upplever en orgasm tillsammans med en partner från den gången hon hade sex första gången. Just för att det nästan kan kallas en konst att få orgasm och för att det är så mycket som spelar in, som teknik, erfarenhet, kunskap om den egna kroppen, trygghet och tillit till partnern, sexkunskap (tex att det ofta krävs stimulans lääääänge för att komma så långt som till orgasm för tjejer), villighet att pröva på olika sätt att smekas osv, känslorna, stämningen, stället och bekvämligheten, partnerns förmåga att själv hålla ut... Visst verkar det som att vissa lär sig trixen med detsamma för hur de ska komma så långt som till orgasm, eller som att vissa bara har väldigt "enkelt" att få det. Men alla kan.
Vet du, lite låter ändå det där med knyckandet i benen mm som att du faktiskt redan fått en relativt svag orgasm. Efteråt brukar vissa (/ bara ibland för andra) kunna vara väldigt känslig tex för beröring av klitoris, så att om smekandet/munsexet/vad man nu gör just då fortsätter, så känns det som för mycket, nästan obehagligt, som att man vill sluta. Ibland är inte heller orgasm en jätte-topp som är klart och tydligt urskiljbar med början-mitt-slut, utan en flytande känsla från mer-mer-mer-mindre-mindre-över. Kanske förklaras orgasmens olika typer otydligt, men varje orgasm måste alltså inte vara som en bergstopp.... Äcsh, vi sa ju att det är svårt att förklara det här...
Om det där inte är orgasmen, så kan det hända att du avbryter den själv strax innan den ska hända genom att TÄNKA för mycket. Det är ett annat vanligt fel man gör, att man koncentrerar sig alldeles för mycket på hur det borde kännas, vad känner jag nu, är det här rätt, ska det kännassåhär,vadärdetriktigtjagkänner... Tills hjärnan överröstar kroppen så till den vida grad att kroppen liksom kommer av sig. Ju mer krav man sätter på sig själv, ju mer prestationsångest blir det till. För killar märks det ofta genom att snoppen antingen slaknar eller att de aldrig får utlösning hur mycket de än försöker. För tjejer att de aldrig slappnar av och bara KÄNNER så mycket att kroppen ens skulle få en chans att komma. Försök stänga av hjärnan om det går, det är vårt bästa tips.
Och ja, att onanera. Det kan kännas konstigt i början - precis som sex med en partner kan kännas konstigt i början. Men är man snäll med sig själv, ser det som en liten upptäcktsfärd både i sin egen kropp och i sin kåthet, så blir det oftast bättre såsmåningom. Precis som med sex med en partner, så behöver man vara avslappnad när man har självsex, kravlös, villig att upptäcka och pröva på, villig att tycka om sig själv och lära känna hur den egna kroppen fungerar. Det tar en stund att hitta en (helst flera) teknik som man själv tycker att är skön, precis som det tar en stund att lära sig teknik tillsammans med en partner. Vi är alla nybörjare i början. Ingen föds som den perfekta älskaren/älskarinnan - men när man onanerar har man i alla fall fördelen med att veta vad man känner och är liksom sin egen tankeläsare.
Som tur är så har vi också ett jättebra boktips! "Lilla orgasmboken" av Katerina Janouch! Finns för några euro på närmaste nätbokhandel! Där finns ännu mera - och bättre ;) - förklaringar!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena