Kan inte komma tillsammans med min kille
12.11.2017
Hej! Jag är har varit ihop med en superfin kille i cirka två år och vi har det jättebra tillsammans. Han är verkligen den människa jag litar mest på. Dock har jag ett problem och det är att jag har väldigt svårt att få orgasm när vi har sex. Det har hänt cirka två gånger under hela vårt förhållande. När jag onanerar ensam har jag inga som helst problem med att komma, men så fort vi är tillsammans så känns det nästan omöjligt. Det är inget fel på det han gör, och jag känner oftast hur fruktansvärt nära orgasmen är. Det går bara liksom inte att sätta igång den hur mycket vi båda än anstränger oss. Jag förstår inte vad problemet är, då jag verkligen känner mig trygg med honom och försöker slappna av så mycket som möjligt. Sexet är bra och varierat iallafall men jag känner att det här problemet växer sig allt större med tiden. Jag har aldrig fejkat en orgasm eftersom det känns fel både mot mej och honom, och jag tror det tar på hans självförtroende att han inte får mig att komma. Vad ska jag göra för att kunna komma tillsammans med honom, jag vet att det är möjligt och tror det mer handlar om en mental spärr. Vad kan jag göra för att få bort den? Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.11.2017
Hej.
Alltid är det inte så lätt att få orgasm tillsammans med sin partner hur gärna man än skulle vilja det, och jag tycker att det är bra att du inte fejkar. Att fejka orgasm är att göra alla inblandade en otjänst.
Det kan precis som du skriver handla om en mental spärr du har, att du av en eller annan anledning bara inte kan släppa loss riktigt. Sällan är dessa mentala blockeringar viljestyrda - skulle du kunna välja så vet vi ju att problemet inte skulle finnas. Men många gånger handlar det också om hur man har sex. Det är inte alltid så lätt att komma enbart genom penterativt sex. De allra flesta tjejer behöver nån form av stimulering av klitoris för att komma. Det kan handla om enkla saker - som att då du känner att du är nära att komma sätter dig ovanpå, gärna så att ni båda sitter och du gränslar honom. Då kan du bestämma takten själv och klitoris stimuleras samtidigt som ni har penetrativt sex. Ett annat alternativ är att du själv (eller han) tillfredsställer dig med handen medan ni har sex, t.ex. så att ni skedar, d.v.s. han ligger bakom dig. Då har du händerna fria att onanera medan han jobbar på.
För många tjejer kan tröskeln kännas hög att ta på sig själv medan man har sex. Man kan känna att det borde lyckas utan också, att enbart penetration borde "räcka" (Det kan förvisso många killar också tro, ofta som en följd av att man har fått fel sorts information om hur kvinnokroppen fungerar..) Då det kommer till sex så finns det inget fel i att ta för sig, så länge man inte gör nån annan illa. Det är alltså inget skamligt eller ofint med att behöva hjälp av handen för att komma. På många sajter på nätet görs fortfarande stor skillnad mellan vad de kallar för "slidorgasm" och "klitorisorgasm", som att det vore bättre om man "uppnår" en slidorgasm?? Faktum kvarstår att de flesta behöver nån form av klitorisstimulans för att komma - eftersom det är den känsligaste punkten och den sitter utanpå. Jag vet ju inte hur ni gör då ni har sex, om det enbart handlar om penetration eller om du samtidigt brukar tillfredsställa dig själv? Och hur gör du då du onanerar på egen hand? Använder du handen eller en vibrator? Jag rekommenderar att alla tjejer skulle köpa en vibrator, de finns i hundratals olika storlekar och prisklasser så man hittar garanterat nån som passar.
Mitt råd är alltså att du skulle försöka återskapa samma situation som då du onanerar på egen hand, men under pågående samlag med honom. Om  det är så ni har gjort men det ändå inte lyckas så är jag benägen att hålla med dig om att det sannolikt är en mental spärr. Då kan jag bara uppmana till att försöka igen. Våga testa nya ställningar och nya leksaker, och med tiden tror jag att spärren kommer att släppa. Det positiva är ju att vi vet att du kan få orgasm på egen hand - så du vet ju vad du är ute efter och hur det känns. Eftersom du kan göra det på egen hand så är jag övertygad om att det kan lyckas även tillsammans med din pojkvän.
Om det var någonting som blev oklart så får du gärna skriva in pånytt.
Lycka till!
Kram
Tessi