Könssjukdomar
04.10.2016
Hur länge tar det innan man får första klamydia symptomet efter att man haft oskyddat sex? Ver att det inte ibland ger några symptom eller så kommer det 1-2 veckorr efter eller liknade. Men kan man också få symptomen redan en dag eller två efter "smittotillfäller" ? Vad är symptomen för klanydia för en tjej?
Finns de andea könssjukdomar som ger symptom bara någon dag efter smittotiillfäller?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.10.2016
Hej,
Jag tror inte att du kan märka symtom på klamydia redan efter ett par dagar, sannolikt tar det nog längre än så innan symtomen utvecklas. Vanligtvis är symtomen för tjejer sveda då man kissar och flytningar, ibland blodblandade flytningar. Man kan även få ont nertill i magen.
Jag tror inte att det finns någon könssjukdom som i regel ger symtom redan efter ett par dagar. Det är ju möjligt att det finns undantag, där man kan känna av symtomen tidigare. Jag vet ju inte vilka symtom det är du har, men ett annat alternativ är ju att du helt enkelt har åkt på ett fall av vaginit, d.v.s. en infektion i slidan till följd av störningar i slidans pH-balans. Det är inte alldeles ovanligt att pH-balansen störs bara av "vanligt" oskyddat sex, eftersom spermans pH-värde är så olikt slidans. Så om man har lätt för att få t.ex. svampinfektioner så kan oskyddat sex orsaka lite samma symtom som många könssjukdomar, t.ex. flytningar, klåda och irritation.
Så beroende på hur läget är nu, så kan du ju testa att köpa någon medicin från apoteket som man får utan recept, t.ex. lactal balans, som kan normalisera slidans pH. Men om symtomen fortsätter så kan du gå och testa dig för könssjukdomar till preventivrådgivningen i din hemkommun om ca 2 veckor, då borde testet visa det ifall du har någon smitta.
Och i fortsättningen tycker jag att du borde använda kondom, för att undvika denna sorts stress.
Kram
Tessi