lesbisk
14.04.2014
hej decibel! jag undrar en sak. jag är nu 17 år och jag har ingen som helst intresse av det manliga könet. Eller jag tycker nog att vissa killar är söta och så men jag har aldrig drömt om killar på "det" sättet. Men då jag oanerar så går jag i gång av att tänka på det kvinnliga könet, och nu när jag läste en bok här om dagen (den var super spännande och bra btw) så handlade det om två flickor som upptäckte att de älskade varandra på "det" sättet och det berättades väldigt i detalj vad de gjorde när upptäckte varandras kroppar osv, och jag gick i gång av detta! jag blev våt utan att göra något annat en att läsa om två flickor som hade sex och det bara dunkade inom mig att jag också vill. är jag lesbisk? tänder jag endast på flickor? eller är det bara en fas inom tonåren? jag

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
16.04.2014
Hej jag (du)!
Jaa-a du, det här är stört omöjligt för oss att säga. Och kanske ska ingen försöka berätta åt dig heller vad du är, utom möjligen du själv om du vill, eftersom ingen annan har någon rätt att "styra dig", "påverka" dig - och det finns nog inga rätt eller fel, bra eller dåligt, normalt eller onormalt här.
Visst brukar det kunna vara en fas i tonåren att fundera åtminstone för två sekunder på huruvida man är hetero, bi, homo eller något annat. Nästan lite märkligt om man INTE gör det, för sexualiteten är ändå en så viktig del av ens liv och ens identitet. Okej att de flesta kanske vet inom de två sekunderna, men det här hör till de saker man inte behöver veta direkt, kanske aldrig riktigt "bestämma". Idag är det kanske också mera vanligt att liksom tillåtas fundera över sin egen sexualitet, det är inte längre lika "strikt" att följa majoriteten utan att ifrågasätta något. Men samtidigt, ju mer accepterade andra sexuella dragningar än hetero blir, desto mer grubblerier kan det också leda till. Huvudsaken är att du vet att din sexualitet är din egen och ingen annan har rätt att ha några åsikter om den.
Du får vara vad du vill och behöver inte stämpla dig själv i pannan med någon benämning, som tex lesbisk. Bara för att du tänder på en viss sak en gång så definierar det inte dig som människa, som typ "nu är det ristat i sten, jag är lesbisk för jag tände en gång på en lesbisk sexscen". För att veta vartåt man dras behöver man nog mååånga exempel - och ändå måste man alltså inte bestämma sig för något (såvida man inte själv känner ett stort behov av att veta). Man behöver tex inte förklara för kompisar vad man är - också för att folk är väldigt snabba på att stämpla en med en benämning och sedan ha svårt att inse att sexualitet inte är en konstant sak utan att det tex för vissa kan ändras under livet. Det blir så lätt typ "Men du får inte titta på killar, du är ju lesbisk ju!" Eller värtom. Folk har en tendens att snabbt vilja sätta människor i olika fack - och vill att människorna ska hållas i sina fack.
Sedan när det gäller sexualitet och sexuell upphetsning, så kan man också försöka skilja lite på verklighet och fantasier. Att tex fantisera om sex med tjejer som tjej behöver inte alls betyda att man absolut är lesbisk, utan när man fantiserar är man mycket friare än när det gäller vad man verkligen skulle vilja göra på riktigt. Vi får tex många frågor hit av tjejer som undrar om de är lesbiska eller bi för att de njuter av att se på lesbisk porr - ta gärna och läs lite av de frågorna och svaren (skriv in tex lesbisk porr här i stora sökfönstret på Decibel på blåa fältet här ovan).
Sedan är det ju också så med sexuell upphetsning att det beror på vad man har tillgång till för tändande grejer. Tex kan det vara så enkelt att just den bok du läste var så himla bra skriven och karaktärerna så älskvärda att det var det som gjorde att du levde dig in i deras sexuella situation och tände på den. Kanske om du såg lesbisk porr skulle du inte alls tända, bara för att just den tändande grejen inte alls var välgjord, sensuell, erotisk eller ens human. Inte tänder varendaste 100%hetero heller på alla typer av heterosexuella skildringar, det är liksom skillnad på kvaliteten också. Eller kanske du bara fått "dåliga exempel" på heterosexualitet, typ sett rå porr som avskräckt dig?
Likaså kunde man kanske tänka att du i verkliga livet ännu inte råktat på någon sådan situation att du skulle tända på alla cylindrar, varken situationer med killar eller med tjejer, och att du därför inte ännu riktigt kan sätta fingret på vilken typ av människa du dras till. För det är ju ändå i första hand människor man dras till och i andra hand könet på just den människan. Visst talas det om att tycka att tex en viss kroppsdel är sexig, men när det kommer till kritan spelar det nog alltid roll på vem den sexiga kroppsdelen sitter. Kanske visar det sig såsmåningom att du är bisexuell eller lesbisk, kanske inte, men försök nu att inte dra förhastade slutsatser eller känna dig tvingad av omvärlden att veta. Ha ett öppet sinne, pröva dig försiktigt fram "på känsla", följ dina instinkter och gör bara sådant som känns rätt och inbilla dig aldrig, aldrig, aldrig att det är något fel på dig. Vad du än har för sexuell dragning så är det okej och normalt. DU är okej!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna