Lukten
15.12.2016
Efter att jag haft sex, så ungefär 1-3 dagar efteråt så luktar det speciellt/illa från fiffi. Vad beror det på? Har träffat en ny kille nu ett tag, kan det vara så att han har smittat mig med något? Eller är det normalt att de luktar illa/speciellt några dagar efter sex?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.12.2016
Hej,
Duskriver ingenting om huruvida ni använder kondom eller inte. Det är egentligen en lite konstig sak, men slidans pH och pH-värdet på spermier passar inte alls ihop. Slidan skall vara sur, medan sperman är väldigt basisk. Så om man har sex utan kondom så är det ganska vanligt att sperman ställer till det med slidans pH-värde, och då kan det resultera i att det börjar lukta främmande. Oftast går det över av sig själv bara slidan får lite tid att återhämta sig. Man kan påskynda saken genom att tvätta sig efter sex (dock inte i själva slidan).
Eftersom jag inte vet om ni använde kondom så kan jag ju inte uttala mig om hur stor risken är att du skall ha smittats av en könssjukdom. Men om inte lukten går över så kanske det finns anledning att du går och testar dig. Det kan ju också röra sig om en infektion i slidan, och isåfall kan man kolla upp det på samma gång.
Men min gissning är att det är "bara" pH-värdet som spökar, och det är ganska harmlöst, speciellt om det går över efter 1-3 dagar.
Kram
Tessi