musfisar
16.04.2014
På senaste tiden har jag haft ovanligt mycket musfisar. Har just bytt ppiller och är jätte nöjd med dem, så hoppas det inte kan bero på dem. kan det vara såhär bara tillfälligt? ibland kan jag ha massa musfisar utan att jag haft sex enns.

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
24.04.2014
Hej!
Ne, knappast har det något alls att göra med p-pillren - i så fall bara att dina slemhinnor i underlivet nu i början är lite annorlunda för ett tag. Men troligen beror det mera på dina bäckenbottenmuskler. Musfisar eller slidpruttar eller vad man nu ska kalla dem beror på att det kommer in luft i slidan. Antingen när man för in något i slidan, som en snopp, eller så när man rör på sig och slidväggarna rör på sig så att det slipper in luft. Men har man vältränade bäckenbottenmuskler, så brukar det inte komma in luft "av sig själv" i dagliga livet. Dock kan det ändå göra det under sex om man för in snoppen hastigt eller om slidan är så pass avslappnad att den inte liksom är vägg-mot-vägg innan han kommer in i en eller inte håller om med detsamma. Eventuellt också om man inte är speciellt kåt, så att slidväggarna inte är riktigt svullna, beredda och hala.
Har man slappa bäckenbottenmuskler, så kanske slidväggarna alltså inte hela tiden ligger emot varandra, och då kan det komma in luft tex när man går, som sedan tyngs ut igen när man sätter sig. Eller i den stilen. Så vårt råd är nog att träna bäckenbottenmusklerna! Vi har en faktasida om det, så kolla där! Det hjälper också till att hålla tätt (urin, avföring), skyddar vid bad och simning och ger ofta mera njutning under sex, inte bara förebygger musfisar. Det är rätt vanligt bland unga tjejer att inte ha så vältränade bäckenbottenmuskler.
Fast muspruttar ÄR ju ändå inget att skämmas för! Speciellt tillsammans med en pålitlig pojkvän som tycker om en för den man är. Inte ska han ju heller behöva skämmas för tex finnen han har på rumpan eller sin något sneda snopp. Kanske är musfisarna dock lite som med andra kroppsliga grejer, som att rapa, så att ju mer man själv märker av dem och skäms för dem, desto större problem blir de för en själv - och desto mer märker andra att man skäms och då tycker de också att de är något att skämmas för.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna