Onanera
18.04.2014
Hej Decibel!
Jag har varit kåt väldigt länge och nu har jag tror jag onanerat för första gången. Byggde en kuk som jag först förde långsamt in, sedan snabbare och började darrande föra den för mer effekt. Kändes ändå bara som ett förspel. Hur får jag det att kännas mer äkta? Anonym

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
28.04.2014
Hej Anonym!
Först: förlåt att du fått vänta lite på svar, här är superrusning på frågor just nu :/
Här på Decibel brukar vi tala varmt om att onanera, eftersom det är det bästa sättet att lära känna sin egen kropp på, få igång ett bra sexliv med och dessutom få en massa må-bra- och lyckohormoner av :) Men se, hela det här med självsex är något som behöver utforskas, något som vi måste lära oss - ingen kunskap vi föds med och ingen kunskap vi kan få genom att tex se på porrfilmer eller liknande. För vi är alla väldigt olika, både olika byggda och med olika uppfattning om vad som känns skönt. För en person funkar en sak, för en annan person inte alls. Man kan jämföra det med tex att bli kysst på örat av sin partner. Vissa ääälskar det och blir alldeles blöta av det, andra igen tycker bara att det kittlar och en del tycker till och med att det är äckligt. Så både självsex och sedan sex med en partner borde betraktas mera som att gå på upptäcktsfärd för att lista ut, genom försök och misstag, vad just man själv tycker om och tänder på.
Fast lite fakta och kunskap finns nog som kan hjälpa en på vägen. Tex nu med att föra in något i slidan. Det verkar vara en allmän föreställning att dildon och sexleksaker måste darra för att det ska kännas skönt, kanske för att många dildon har en inbyggd darr-funktion driven med batteri. Men det är bara EN preferens, ett sätt att göra det skönt för sig, som inte alls funkar på alla. Likaså kanske det inte är just slidan som är det ställe på kroppen som ger mest njutning, för det finns en hel del tjejer som tex inte kan få orgasm om inte klitoris stimuleras samtidigt som man för något in och ut i slidan. Just klitoris är det absolut känsligaste och mest sexuellt upphetsande stället på kroppen, och det sitter ju inte ens inuti slidan. Har man sett en del porr så är det lätt hänt att man får en felaktig uppfattning om vilka saker, tekniker, ställningar och tillbehör som "borde" vara tändande, men människan är nog så mycket mera komplicerad, varierad och tja, rikare än vad porren ger bild av. Porr är bara underhållning, men lite som med hollywood-filmer, den följer oftast bara ett enda spår och har inte alls mycket att göra med verkligheten.
Så vårt förslag är alltså att gå på upptäcktsfärd på dig själv. Pröva olika metoder, olika ställen, olika sätt att röra dig själv på, olika tankar och fantasier, olika tillbehör - använd din egen fantasi! När man onanerar, och också när man fantiserar om sex, är inget förjudet utom sådant som kan skada en (tex ge sår i slidan). Pröva också ifall du är en klitoris-tjej och kolla var dina erogena zoner sitter på kroppen - var tycker just du det är skönt att bli smekt och på vilket sätt? För de flesta tar det ett bra tag av "träning" innan man upplever första orgasmen - och när det gäller orgasmer kan man också träna upp sig till starkare och längre orgasmer. Det är det som är så bra med sexlivet, ofta kan det bara bli bättre med tiden och med rätt inställning. :D
Men ett litet varningens ord: akta dig för att fastna i samma mönster, alltså tex alltid göra på ett speciellt sätt för att du vet att det ger resultat. Att kunna variera sig själv även när man "bara" har självsex är en stor fördel sedan när man har sex tillsammans med en partner.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena