onani
16.09.2014
Hej! Nu är det så att känner mej väldigt utanför i samhället, det känns som att jag är den ända, även fast jag vet att jag inte är det. Jag och några av mina vänner talade om onani och då visade sig det att ja var den ända som inte onanerat, varför? Jag har helt enkelt aldrig haft lust och inte tänkt på det. Jag fick min mens ganska sent(i nian) så kanske jag inte är helt utvecklad? Men nu känner jag press på att skulle måsta göra det men när jag tänker på det känner jag mig bara obekväm och rädd!! Jag är även oskuld och har knappt hånglat fastän jag haft chansen men jag ville inte/vågade inte..jag drömmer nog om att ha pojkvänner och visst vill jag också tappa oskulden när jag hittar dem rätta. Jag kan ju onanera när jag vill men jag vill inte. Varför inte? Jag är nog så gammal att jag skall vara mogen för det tkr jag. Hjälp mej! scared

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.09.2014
Hej.
Åh, det är inte lätt att vara ung i dagens samhälle. Förr talades det så tyst om onani att alla som gjorde det hade skuldkänslor och trodde att de gjorde någonting hemskt fel, och nu verkar det vara nästan tvärtom. Det talas så mycket om onani att de som inte gör det blir oroliga att det är något fel på dem. Men du kan nog vara helt lugn. Du är absolut inte den enda som inte gör det och man måste inte!
Jag tycker att kanske det viktigaste att komma ihåg då det gäller sex är att det skall vara någonting skönt, som man mår bra av och som man gör för att man vill. Sex, oavsett om det är någonting man gör på egen hand eller med någon annan, skall inte handla om tvång eller att man ställer upp på någonting bara för att man förväntas göra det. Alla människor har inte samma sexuella drift, och det betyder inte att någonting är fel eller fattas hos dig.
Du skall inte känna dig pressad att göra någonting du inte har lust med. Då den tiden kommer då du vill ha sex så märker du det nog. Och den upplevelsen blir garanterat bättre om du inte skapar dåliga minnen eller upplevelser genom att nu ställa upp på någonting du inte har lust med.
Bekymra dig inte. Alla människor är olika helt enkelt och du hinner nog ha sex sen då du själv känner att du verkligen vill det.
Vänliga hälsningar.
Tessi