Orgasm
28.07.2017
Hej! Jag är en 15 årig tjej som rider, men jag har ett problem... ibland på ridlektionerna när vi galopperar kan jag få en orgasm, det är ju delvis skönt men jag vill ju inte ha orgasm när jag rider... varför får jag orgasm när jag rider och hur kan man stoppa en orgasm? Tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.08.2017
Hej,
Det är lätt att föreställa sig att trycket och friktionen mot underlivet då du rider kan leda till att du får orgasm. Det är knappast speciellt ovanligt men jag förstår givetvis att det är lite olägligt.
Jag är inte säker på vad du kan göra för att undvika det. Kanske du kan försöka byta ställning i sadeln så att trycket fördelas annorlunda, eller också kanske du kan använda binda då du rider för att på så sätt dämpa friktionen? Jag tror att du helt enkelt får försöka hitta något knep som fungerar för just dig. Jag förmodar ju att det inte är själva situationen som är speciellt upphetsande, så det kan räcka med något litet knep för att lösa problemet. Försök att fundera på t.ex. klädval eller sittställning så kommer du förhoppningsvis på någonting.
Kram
Tessi