Orgasm och mycket mer
23.05.2016
Hej! Jag har några frågor som jag hoppas få svar på :)
1) Jag brukar onanera ungefär en gång i veckan när jag har tid för det. Jag tror att jag får orgasm men är inte säker. Hur vet jag om jag har orgasm eller inte? Jag "masserar" klitoris med ett finger och har det andra inne i slidan och gör olika slags rörelser. Får en känsla som känns som en orgasm men på samma gång så stark så det nästan känns obehagligt, börjar svänga på mig och måste sluta. Är det orgasm? Om inte hur ska jag göra för att få orgasm?
2) G-punkten, hur hittar jag den? Har hört och läst att den finns i slidans övre del men hur jag än känner och trycker hittar jag inte någon punkt som känns extra skön att bli rörd. Skulle vilja prova en fontänorgasm men då ska väl både klitoris och g-punkten stimuleras? Så hur och var ska jag hitta min g-punkt?
Tacksam för svar, observera frågan i hemliga rutan! :) Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.05.2016
Hej.
Och bra att du tar dig tid att leka med dig själv, det skulle alla männiksor behöva göra. Alltid behöver det inte ens vara så väldigt sexuellt, utan mer som ett sätt att slappna av och njuta av att vara ensam. Jag tycker nog att det låter som om du får orgasm. Ofta är det precis som du skriver - man känner att man måste fortsätta lite till - lite till - lite till, tills det kommer som en våg över en, och det är vågen som känns allra bäst. Som en explosion. Efter det brukar man måsta ta en paus eftersom det kan göra ont eller kännas obehagligt att fortsätta direkt. Sen då man har vilat kan man göra om det. Tjejer kan i princip komma nästan hur många gånger som helst efter varandra med små pauser emellan. Så hur länge man fortsätter beror bara på hur länge man har lust. Ibland kanske man blir "mätt" efter första orgasmen och ibland vill man fortsätta. Det är en alldeles fantastisk kropp vi har så nog skall man passa på att njuta av den.
G-punkten är ett område några cm upp på främre slidväggen. Ibland kan den kännas lite annorlunda än restev av slidväggen, t.ex. lite skrovligare. Vissa tjejer tycker att det är skönt då g-punkten stimuleras, medan andra bara känner sig kissnödiga (eftersom den är "vägg i vägg" med kissblåsan) eller tycker att det känns rent obehagligt. Så alla tjejer upplever inte någon stor "hipp hurra"-känsla av att stimulera G-punkten. Och ofta tror jag att det är någonting som man kanske lär sig njuta av med tiden, d.v.s. det kanske inte känns så super första gångerna man gör det men med tiden börjar det kännas bättre. G-punkten behöver dock ofta ett högre tryck än t.ex. klitoris då det stimuleras, så därför är t.ex. många vibratorer eller dildos böjda i ändan för att komma åt ordentligt.
Sen går uppfattningarna och åsikterna väldigt mycket isär då det gäller fontänorgasmer. Då man tittar på porrfilmer kan man lätt få uppfattningen att var och varannan tjej får det, och på nätet kan man läsa många "experters" råd om hur man skall göra för att uppnå en fontänorgasm. Personligen tror jag dock inte att det är speciellt vanligt alls att man kan det, och jag är inte alls övertygad om att det är någonting som går att träna upp. Sex skall enligt min uppfattning inte handla om att man skall "klara av" eller prestera någonting, utan någonting man gör för att det ÄR skönt och njutningsfullt. Jag tror också att det säkraste sättet att uppnå njutning är att slappna av - inte att anstränga sig. Därför tycker jag att du skall experimentera vidare i lugn och ro och söka efter olika punkter på din kropp som det känns skönt att stimulera, men försök att inte göra det till någonting svårt eller prestationsinriktat.
Tänkte helt glömma svara på din fråga angående kärlekslivet. Jaa-a. Det är inte lätt att veta vad du skall satsa på där. Säkrast skulle nog kanske vara att låta det gå lite tid, så brukar det ju nog visa sig av sig själv vem det är värt att satsa på. Det KAN ju hända att om det var meningen att det skulle bli ngt med kille nr 1. så skulle det redan ha hänt? men istället fick du lite cold feet och drog dig undan. Så jag skulle rekommendera att du funderade över exakt vad det var som gjorde att du backade då? Stämmer det faktiskt att du inte är redo för ett förhållande eller är du inte redo för ett förhållande med just honom?
Kille nr 2. låter ju förträfflig och bra på alla sätt. Kanske det skulle vara värt att bara ta det lite långsamt och se hur det utvecklas? Försök hålla ögonen öppna åt båda hållen. Det betyder ju inte att du behöver bete dig illa mot någon av dem eller ge dem några löften alls. Försök helt enkelt att ta det lugnt och se vad som händer. Det kan ju hända att kille nr 1. börjar ha mer kontakt med dig nu efter att ni skrev, och att du då märker att det känns jättebra och att du är mer sugen på honom. Men det kan också hända att du märker att du vill dra dig undan igen då han kommer för nära - och isåfall skall du nog lita på den instinkten.
Kille nr två kanske är lite intresserad av dig, och isåfall hoppas man ju att han skulle få möjlighet att visa det i något skede. Kanske på skolavslutningen om ni har nån fest? Mitt råd är helt enkelt att ta det lugnt och tänka igenom saken. Var ditt eget förtjusande jag och njut av att ta reda på vad det är du vill ha. Det blir nog bra :)
Njut av våren och ungdomen! Både rätt kille och fontänorgasmen händer nog OM det är meningen att det skall göra det.
Kram
Tessi