Orgasm/onani
05.10.2016
Hej! Jag har ett problem som jag tidigare trodde störde min pojkvän mer än mig. Jag har aldrig fått en orgasm.
Har pojkvän sen över 2 år tillbaka och han är världens bästa människa. Han får mig att må bra med mig själv och jag älskar att ha sex med honom. I början av vårt förhållande märkte jag att han verkligen ville få mig att komma, och även fast han fortfarande bryr sig om att göra det skönt för mig så har vi ändå släppt tanken om att jag skulle "måsta" komma. Det stör mig inte i den grad att jag är missnöjd med vårt sex, men det stör mig iom att jag inte ens själv kan få mig att komma. Onanerar inte så ofta, men då jag gör är det skönt i början och blir sen mest obehagligt så jag måste sluta. Under sex är det skönt men får klitoris för mycket stimulans är det samma sak. Har försökt googla om andra i min situation men har inte hittat något.
Även fast jag på andra sätt visar åt min pojkvän att jag är nöjd efter samlag skulle jag vilja att min kropp visar det också. Brukar inte tänka på orgasm under akten utan njuter bara, så varför kan jag inte få orgasm fast jag är kåt och avslappnad? Besviken tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.10.2016
Hej.
Även om det knappast är någon tröst så kan jag ju konstatera att du inte är ensam om ditt problem. Enligt undersökningar är det mellan 2 och 14 % av kvinnor som uppger att de aldrig har upplevt en orgasm. Men jag tycker inte att du skall ge upp.
Det låter bra att du har en bra pojkvän som får dig att må bra, och att du njuter av att ha sex med honom. Orgasmen behöver ju faktiskt inte vara höjdpunkten eller huvudändamålet med sex, utan man kan ju uppleva tillfredsställelse av sex även om det inte utmynnar i en orgasm. Men jag förstår också din frustration över att du inte har lyckats uppnå en ännu.
Ofta är kvinnors problem med att uppnå orgasm förknippade med en negativ bild av den egna kroppen, eller den egna sexualiteten. Men på basen av det du skriver så verkar du vara okej med dig själv, och verkar tycka att sex i allmänhet är skönt och trevligt. I USA ordnas olika "orgasmkurser" som man kan delta i där man lär sig hur och vad man kan göra, och får stöd av andra med samma problem, men i Finland är vi nog inte (ännu?) riktigt så bekväma med att diskutera våra egna sexliv att en arbiskurs i "hur man uppnår orgasm" skulle vara aktuell. Därför är det nog främst på egen hand jag tycker att du skall börja öva.
Jag föreslår att du börjar med att köpa en vibrator om du inte redan har en. Det behöver inte vara någon avancerad eller dyr sak om man inte vill. På Viktor&Vilma kan man köpa en alldeles bra för under 20 euro. Jag rekommenderar dock att du inte köper den minsta vibratorn du hittar (även om en sådan kan kännas lite mer harmlös). Problemet med dem är att de är väldigt "rakt på" p.g.a. att de är så små, och eftersom ditt problem är att klitoris blir nästan för känsligt så tror jag att du behöver en lite större vibrator för att vibrationerna skall kännas även runt klitoris och inte enbart .
Då du har fått hem din vibrator och har en lugn stund så får du sätta igång. Välj en stund då du är på gott humör och känner att det är läge för att bli upphetsad. Kanske du har någonting roligt att se fram emot på kvällen men har lite tid för dig själv innan du skall börja göra dig i ordning, eller också har du en skön hemmakväll och vet att du inte blir avbruten.
Titta gärna på en film, eller hitta någon fantastisk fantasi som du kan njuta av. För vissa tjejer kan det vara en idé att onanera med trosorna på, eftersom vibrationerna då blir lite mjukare och klitoris kanske inte blir så överstimulerad. Men om man vill testa någonting helt annat så kan man också försöka utan trosor och med glidmedel. Men i ditt fall kanske du skulle börja med att testa med trosorna på. Hur man sedan onanerar med vibratorn är ju upp till en själv. Antingen stimulerar man bara klitoris, d.v.s. helt utanpå, medan andra tycker om att föra in vibratorn i slidan eller stimulera mot anus. Man får helt enkelt testa sig fram.
Sen gör det ingenting om man måste avbryta och "vila sig" lite ibland. Du kan börja på med vibratorn, men då du känner att det blir "för mycket" så pausar du - tar bort vibratorn och bara blundar eller tittar på filmen/fantiserar tills du känner att du kan fortsätta. Varje gång brukar man känna att man kommer närmare - men det är helt okej att pausa. Och det är självklart att om man bara blir frustrerad och irriterad över att det inte funkar så kanske det är bättre att man slutar helt för dagen. Men det är kanske svårt att inte bli för orgasmfokuserad då det är själva orgasmen man försöker hitta.
Jag föreslår att du åtminstone till en början skulle ha "orgasmskolan" helt för dig själv, mest för att inte öka pressen genom att ha din pojkvän närvarande. Men om/då du känner att det är dags att involvera honom så är det ju fritt fram att föra det. Så är det ju, som du säkert vet, trots allt inte jättevanligt att tjejer får orgasm under samlag enbart genom penetration. Utan de allra flesta behöver någon form av klitorisstimulation på samma gång. Förr gjorde man stor skillnad på vad som var en "klitorisorgasm" och vad som var en "slidorgasm" eller en "g-punkts orgasm", men jag tycker att det är hopplöst gammalmodigt att hålla på och dela upp dessa och få dem att låta som om det ena var bättre än det andra. Det finns tillräckligt med stress ändå.
Och det är ju kanske det mest centrala av allt. Att du inte får stressa över saken eftersom stress verkligen är en turn off som gör det mycket svårare att uppnå orgasmen. Lek med dig själv och njut, men försök att lägga fokus på att känna och uppleva, inte på att prestera.
Jag hoppas att du fick några nya idéer och tankar. Skriv gärna in pånytt och berätta hur det går.
Kram
Tessi