osäker
13.04.2014
hej.
Jag och min kille har inte haft samlag ennu..men eftersom att jag är 150 cm lång och han 185 och äldre så är jag rädd att jag kommer vara för trång..
jag brukar inte fingra mig annars heller och har inte använt tampong..
enda 'snuskiga' vi gjort är vell bara när vi låg på varandra och "hinkade" mot varann..alltså hans snopp mot snippan..(med alla kläderna på) det kändes jätteskönt! Sex

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
16.04.2014
Hej Sex!
Vet du vännen, högst troligen kommer du INTE att vara för trång! Det är otroligt sällsynt att en tjej ska vara "grund" och då är det ändå mest bara problematiskt om killen har en snopp längre än medeltalet. Se, för det första är slidan väldigt töjbar på bredden (det ryms ändå ut ett babyhuvud där med omkretsen i medeltal 35 cm) - OM man är tillräckligt sexuellt upphetsad! Är man inte kåt och tänd nog, så känns nog slidan absolut torr och trång och då kan sex skava, irritera, kännas obehagligt och till och med göra ont och det kan börja blöda.
Men har man ett ordentligt långt förspel, vet vad man sysslar med och verkligen, verkligen är tänd, så blir slidan fuktig, hal, mjuk, svullen och anpassar sig till snoppens längd och bredd. Den kan också krama ihop om en mindre snopp så att det blir skönt och är man riktigt upphetsad så kan till och med ett lillfinger räcka för att göra det skönt för en! Sexuell upphetsning är härlig på det viset, ju kåtare man är desto bättre anpassar sig slidan till vad som bjuds ;) En slida i "normalt tillstånd" är i medeltal en 7-10 cm djup, men när man är riktigt kåt så är den i medeltal 15 cm djup. Så de flesta normalstora snoppar räcker alldeles utmärkt till, men har han längre än så, så kanske han inte får in hela eller behöver akta för att inte stöta mot din livmodermun (de flesta tjejer tycker att det gör ont, men igen, det beror på hur kåt man är).
När det gäller det där "vet vad man sysslar med", så finns det två bra vägar dit, två sätt att lära känna sin egen kropp. För att ha bra sex behöver man nog nästan veta själv vad som känns skönt och vad som inte känns så bra. Man kanske kunde jämföra det med att köra bil. Att pang på ha sex är som att sätta sig i en bil och börja köra direkt utan att någonsin ha kört förr eller gått i bilskola eller ens suttit i förarsätet förr. Även inför sex lönar det sig absolut att förbereda sig och öva förrän man "kör på riktigt". Att onanera är det ena sättet, att fingra sig själv för att ta reda på vad man själv gillar, vad man njuter av, var ens egna erogena zoner finns (ställen på kroppen där det känns extra skönt att bli smekt och kysst), hur man får orgasm och hur den känns osv.
Det andra sättet är att långsamt men säkert upptäcka sin egen kropp OCH partnerns kropp tillsammans med partnern. Man brukar tala om den sexuella trappstegen, som går ut på att man tar olika "utvecklingssteg". Först typ pussas man bara ett tag, sedan kommer första riktiga kyssen, sedan hånglar man, sedan börjar man smeka först resten av kroppen, sedan de erogena zonerna, sedan könsdelarna, sedan har man smeksex, sedan kanske oralsex och sedan, lååångt senare vaginalt samlag. Alla de här olika stegen ska få ta god tid på sig, man kan tex hångla i veckor eller månader innan man tar nästa steg. Men under alla stegen inte bara lär man känna varandras kroppar och börjar märka vad både man själv och partnern tycker att är skönt, utan man skapar också tillit och förtroende för varandra. Det gör att man känner sig tryggare tillsammans, kanske inte bryr sig så mycket om ens egna fel och brister (som komplex eller oerfarenhet), kanske till och med vågar visa/säga hur man vill bli smekt osv. Låter man de här stegen få ta god tid på sig, så är det mera sannolikt att första samlaget blir en underbar upplevelse.
Fast det betyder inte att första gången kanske skulle bli så tekniskt lyckad eller njutningsfull - men troligen nog ett fint minne i alla fall och en bra början på sexlivet. För vi är ALLA nybörjare i början! Sex är något man måste LÄRA sig, något som man lär sig med tiden (om man inte inbillar sig att man fötts till världens bästa älskare/älskarinna eller att sex inte är märkvärdigare än att köra in en snopp i slidan). Genom övning och träning, misstag och lyckade försök! Är man alltså smart så börjar man öva långt före första samlaget, både tillsammans och på egen hand.
Hur lång din kille är eller hur gamla ni är har egentligen ingen betydelse alls! Även en kort kille kan ha stor snopp och tvärtom. Däremot låter det nog lite som att du inte riktigt känner dig redo för sex ännu. Det kanske inte bara har att göra med din okunskap om sex än, och kanske läser vi bara mellan raderna, men vi får ändå känslan av att du inte riktigt ser fram emot det här ännu? Mognad och att känna sig redo behöver inte heller alltid ha med åldern att göra, det finns ingen ålder då man är färdig för sex, utan det beror dels på en som person och dels på om man hunnit gå igenom alla de där trappstegen ordentligt, inte bara "fuskat sig igenom dem". En av orsakerna till att det egentligen är 16 års "åldersgräns" på sex enligt Finlands lag är just att unga inte ska gå och göra sådana saker som de inte är riktigt redo och mogna för, eftersom sådana saker kan skada om man inte är beredd. Det gäller inte bara det fysiska (som inte alls behöver vara färdigväxt bara för att man fått mens och bröst) utan framförallt det psykiska. Och då igen gäller det inte bara att kunna ta ansvar för att skydda sig själv och partnern utan man behöver befinna sig vid det utvecklingsskedet i livet för att det ska kunna kännas rätt och bra. Att verkligen gilla personen man har sex med är också en förutsättning för att det ska bli en fin upplevelse. Därför lönar det sig nästan alltid att vänta tills man är 200% säker på att det känns "rätt".
Så "hinka" mera ni bara och stressa inte fram mot sex! Just det där gnuggandet underliv mot underliv är just vad vi menar med sexuella trappsteg, att ta reda på på förhand vad som känns skönt och lära känna varandra sexuellt! Lite som en teorilektion i bilskolan eller en körsimulator ;D Övning ger färdighet! Sedan när det känns rätt för att ha samlag, så vet du nog om det - lita till dig själv bara. Och låt dig inte övertalas eller pressas av en kåt pojkvän. Kan han inte vänta tills det känns rätt, så är han inte rätt kille för första gången för dig!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena
PS! Om det där med babyhuvudet. När man föder barn är man absolut inte kåt, men det finns andra mekanismer i kroppen som gör att man blir extra töjbar under en förlossning.