Porr
25.11.2017
Kan mina föräldrar förbjuda mig från att titta på porr? Jag vet att det inte är på riktigt, men jag gillar att kolla på det när jag onanerar. Fuck

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2017
Hej.
Åldersgränsen för att titta på porr är egentligen 18 år. Anledningen till att det finns en åldersgräns på det är att man inte vill att unga människor skall titta på det - och tro att det verkligen är så som sex fungerar (ser ut, låter, känns) i verkligheten. Även om du på ett teoretiskt plan vet om att det inte är då det är i verkligheten så påverkas du givetvis ändå av det du ser. Om du tittar på porr varje gång du onanerar så kommer du att vänja dig vid de aktiviteter de gör i filmerna, vilket inte alla gånger stämmer överens med hur det fungerar i verkligheten. T.ex. är analsex vanligt förekommande i filmer, medan det inte alls är lika vanligt i verkligheten.
Med porr måste man alltid minnas att det är skådespelare som gör sitt jobb. De ställningarna de har sex i betyder inte nödvändigtvis att just den ställningen är skön utan att det är en ställning som ser bra ut på film. Likaså betyder inte deras stön eller repliker att det faktiskt är så man måste låta då man har sex. Personerna som är anställda som skådespelare är valda p.g.a. sitt utseende, och vem som helst inser förhoppningsvis att det inte är så alla människor ser ut, varken killar eller tjejer.
Jag tycker inte att du skall känna skuld över att du tittar på porr. Det är helt naturligt att du är intresserad, och porr kan fungera som en bra krydda för att sätta igång fantasierna - men det skall inte vara själva "huvudmålet". Jag tycker att du skall försöka begränsa lite hur ofta du tittar, så att du åtminstone varannan gång du onanerar använder vara din egen fantasi och dina egna bilder. Då ger du lite utrymme för din egen sexualitet och dina egna fantasier också, och inte bara dem du blir matad med.
I princip kan dina föräldrar alltså förbjuda dig att titta på porr, men i praktiken är det kanske viktigare att du själv försöker påverka din porrkonsumtion än att nån annan gör det. Din onani är trots allt någonting som bara angår dig själv, och någonting som ingen annan har rätt att lägga sig i.
Kram
Tessi