Porr & onani
09.05.2018
Hej decibel! Jag har en fråga angående porr och onani, jag är 14 år gammal och har sen januari 2018 regelbundet börja onanera till porr. Jag kollar på porr en eller max två gånger i veckan och jag försöker sluta, eftersom jag har hört att det är dåligt, men på sätt å vis så vill jag inte sluta eftersom det är enda sättet jag kan få orgasm på, tror jag i alla fall. Jag hatar ”hemma gjord” porr och kollar endast på porr som är gjort av ett större företag om man kan säga så. Jag tycker dethär är jättepinsamt eftersom jag inte tror att det är så många flickor som kollar på porr. Är det fel att titta så mycket som jag gör? anonymt namn

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.05.2018
Hej.
Hela porr-diskussionen är ganska komplicerad och har många olika aspekter som är viktiga att tänka på. För det första tycker jag inte att du skall känna någon stress över att du skulle vara "den enda" som tittar på porr, eftersom det verkligen inte stämmer. Både tjejer och killar tittar på porr, antagligen inte i lika stor utsträckning, jag tror att det helt klart är vanligare bland killar, men jag tror också att mörkertalet är större bland tjejer eftersom det inte är lika socialt accepterat att medge eller diskutera öppet att man tittar på porr.
Jag tycker inte heller att det är någonting man skall känna skuld eller skam över att man gör. Människor har i alla tiden njutit av att titta på nakenhet, och sex är någonting som mer eller mindre intresserar alla. Annars skulle vi inte finnas.
MEN
Porrfilmer kan också innebära problem på flera sätt. Dels motsvarar de oftast inte alls hur sex ser ut i verkligheten. Personerna som medverkar i filmerna är skådespelare, som får betalt för att få någonting att se sexigt ut. Det finns alltså inga som helst garantier på att det som görs i filmerna känns skönt i verkligheten eller att det ens är det man skall eftersträva. Personerna som medverkar i filmerna ger inte heller en rättvis bild av kroppen. Skådespelarna är oftast anställda just för att de ser ut på ett visst sätt (smala, rakade, med släta könsorgan (tjejer) och stora könsorgan (män)) Det innebär ju inte att alla människor skall se ut så för att få ha sex.
Ett annat problem är att själva industrin är svår. Många människor far illa och blir utnyttjade. Där har man som konsument ett ansvar och en rättighet att välja BRA porr, vilket oftast innebär att det inte är gratis. Du kan googla på "rättvisemärkt porr" för att få tips på producenter som tar många av dessa aspekter i beaktande då de producerar filmer.
Sen till din egentliga fråga, om det är fel att titta på porr så mycket som du gör. Nej, det tycker jag inte att det är. Men jag ser kanske det största problemet i att du skriver att du inte kan få orgasm utan att titta på porr. Jag tycker att den viktigaste förutsättningen för vilken människa som helst att ha ett bra sexliv är att man kan använda och använder sin egen fantasi då det handlar om sex. Det betyder inte att man aldrig skulle få använda porr (filmer, tidningar, bilder) men att de skall användas som krydda eller inspiration - inte istället för de egna fantasierna. Om det krävs visuell stimulans varje gång för att du skall kunna få orgasm så finns risken att det inte räcker till det du själv eller din partner gör, utan att du alltid kommer att måsta titta på porr för att bli tillräckligt upphetsad.
Du är ännu ung, och håller på att bygga upp din egen bild av hur sex ser ut och vad du vill. Den utvecklingen fortsätter oftast (förhoppningsvis) hela livet, men du skall inte acceptera eller finna dig i att bara matas med någon annan människas fantasier utan använd dina egna. Sex är så mycket bättre i verkligheten än på film, just därför att det är du själv som medverkar, men det viktiga är inte hur det ser ut eller låter utan hur det känns. Porrfilmer blir ett problem då man tror att alla skall se ut så/låta så då de har sex, utan att ta hänsyn till om det faktiskt känns så bra. Mitt konkreta råd är därför att du försöker öva att ha sex och onanera på egen hand, med hjälp av dina egna fantasier. Det går inte lika snabbt som om du blir visuellt stimulerad av en film, men du själv mår bättre av det eftersom du då är delaktig. Sen då du vet att du klarar av att komma på egen hand är det helt okej om du tittar på porr nån gång, men det skall inte vara en förutsättning för att du skall onanera.
Fantisera mera!
Kram
Tessi