Sex
22.04.2017
Jag är homosexuell och är oskuld jag undrar tar det sjukt att få analsex och att ge analsex?
Vill vara förberedd på när dagen är kommen. Louis

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.04.2017
Hej.
Det viktigaste verktyget man har då man planerar att ha sex eller funderar på sex i allmänhet är den egna fantasin. I fantasin framskrider saker alltid i rätt hastighet och man får ha sex med den man vill och på det sätt man vill. Sen då man har sex i verkligheten är det inte alltid lika lätt att få det exakt som man vill ha det, men förhoppningsvis sker första gången tillsammans med en person man tycker om, som tycker om en tillbaka och det blir en fin upplevelse, även om den kanske inte går enligt manuskriptet.
Huvudsaken då man har analsex, oavsett om man är den som "ger" (top) eller den som tar emot (bottom) är att man tar det lugnt och försiktigt och att man slappnar av. Om man tittar på porrfilmer så är det viktigt att komma ihåg att det inte går till riktigt på samma sätt som i verkligheten. De som medverkar i filmerna är skådespelare som är anställda för att få någonting att se upphetsande ut - inte för att det skall vara skönt för dem i verkligheten. Därför är analsex (och sex i allmänhet) på film ofta mer hårdhänt och brutalt än det är i verkligeheten. Det ser tufft ut på film, men känns antagligen inte så skönt.
Som jag skrev, är det viktigt att man slappnar av. Ofta börjar man med att smeka i och omkring anus med fingrar/tunga/penis. Sen då man har slappnat av öppnar sig ringmuskeln lättare. Eftersom det inte utsöndras något naturligt glidmedel vid anus så är det väldigt viktigt att man använder glidmedel. Glidmedel kan man köpa i både butiker, på apoteket och på nätet. Då man är avslappnad och glidmedlet är på plats kan man försiktigt penetrera anus, dvs partnern kan komma in med antingen sin penis eller med något annat (hjälpmedel, dildo, analplugg o.s.v.) Om det gör ont skall man backa. Smärtan är en väldigt viktig signal i analsex och om det gör ont så innebär det att man gör fel - man måste då ta det långsammare eller börja om. Den vanligaste orsaken till att det gör ont är att mottagaren spänner sig och inte är beredd, eller att man använder för lite glidmedel. Man kan tänka på att slappna av i käkarna - då slappnar även underlivet av. Genom att andas lungt och göra andningsövningar kan man lära sig att slappna av väldigt effektivt.
Då man ger analsex, alltså är "top", så gör det i allmänhet inte ont alls, men man har ett ansvar att vara försiktig och inte komma för snabbt eller hårt in i sin partner.
Det du kan "öva på" hemma redan nu är att smeka dig själv runt och i analen och vid mellangården (området mellan pungen och anus). Du kan använda fingrarna eller något föremål. Var noga med att använda ett föremål som inte försvinner i anus (det låter bisarrt men är faktiskt inte speciellt ovanligt.) Sexleksaker avsedda för ändamålet är oftast bäst, eftersom t.ex. analpluggar är utformade så att de har en "stopper" i ändan så att de inte kan försvinna eller sugas för långt upp.
Det fantastiska är att din kropp nog vet vad den tycker om och vad den tycker att är skönt. Förhoppningsvis kommer du att hitta en partner som du kan utforska allting tillsammans med i lugn och ro.
Lycka till!
Kram
Tessi