sex, är jag sjuk?!?
11.12.2016
Hej! jag har haft sex med en kille och efter det har jag känt av att det kliar i min underliv och när jag ska kissa svider det väldigt mycket och måste kissa nästan hela tiden! domhär symptomen fick jag veckan efter att vi hade haft sex. vad kan det bero på? densomärorolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2016
Hej,
Det låter som att du kanske har fått urinvägsinfektion. Både det att det svider då man kissar och att man måste kissa ofta är typiska tecken på urinvägsinfektion. Urinvägsinfektion går inte över av sig själv (om man inte upptäcker den precis då symtomen börjar och man då dricker massor) så jag föreslår att du skulle gå och tala med din skolhälsovårdare så får du ge ett urinprov och vid behov kan en läkare skriva ut antibiotika till dig.
Det att det kliar i underlivet är inte ett typiskt symtom på urinvägsinfektion, utan tyder kanske mer på svampinfektion, MEN det kan också klia vid slidmynningen om man i samband med sexet fick små sår eller sprickor. Vilket ganska lätt inträffar om man har sex utan att vara tillräckligt våt eller om killen är väldigt stor.Det är inte farligt och såren brukar läka av sig själv. Men om ni planerar att ha sex flera gånger så skulle glidmedel vara att rekommendera.
Varken urinvägsinfektion eller svampinfektion är ju i sig könssjukdomar, men det är ändå ganska vanligt att de uppstår då man har sex. Eftersom det ganska ofta överförs bakterier från ett ställe till ett annat då, t.ex. bakterier som normalt finns vid ändtarmsöppningen överförs till slidan och urinrörsmynningen.
Så gå och tala med skolhälsovårdaren. Du behöver inte nämna någonting om sexet om du inte vill, utan det räcker om du berättar om dina symtom och svarar på hennes frågor.
Det ordnar sig.
Kram
Tessi