Sex glidmedel
20.04.2017
Hej!
Ibland när jag och min kille ska ha sex så vill han verkligrn använda glidmedel för annars gör det för ont, gäller båda vid samlag och runkning. Vad beror detta på? Varför äre bara så att det behöva ibland och inte alltid?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2017
Hej.
Orsaken till varför det behövs ibland och inte alltid kan ju vara t.ex. att hans hud/ollon är känsligare/mer irriterat ibland och då behövs det mer glid, eller/och att du själv är fuktigare vissa gånger. Det är inte speciellt konstigt.
Hur fuktig tjejen blir vid sex varierar från gång till gång, dels beroende på hur långt förspel man har och på hur upphetsad hon är. Om man inte hinner med något förspel alls eller tjejen inte har hunnit med så kanske hon inte har hunnit lubricera (bli våt) alls, och då är det absolut välkommet med mer glid. Likaså kan killens hud vara olika känslig från gång till gång (t.ex om han har aningen för trång förhud eller bara annars är öm), och man skall nog inte tolka det som att det är någonting som är fel bara för att man vill använda glidmedel - tvärtom är det ju ett enkelt sätt att göra sexet skönare, och om din kille vågar säga att han vill använda det så är det ju också ett tecken på att er kommunikation fungerar.
Kram
Tessi