sex problem
04.06.2016
Jag är en tjej på 16år min problem är att jag inte kan ha sex med kondom det är liksom inte skönt och inga p piller eller sånt funkkar på mig och jag är så himmla kåt Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.06.2016
Hej.
Det skulle vara mycket lättare för mig att svara på din fråga om jag hade dig här, eftersom det finns flera saker jag borde fråga av dig för att bättre förstå vad du menar. Men vi tar en sak i taget.
Du börjar med att skriva att sex med kondom inte är skönt. Här tror jag att du helt enkelt har haft otur. Det finns massor, massor, massor av olika kondomer. Så att rätt och slätt säga att sex med kondom inte är skönt är helt enkelt inte riktigt sant. Det kan hända att kondomerna som har varit i användning då du har haft sex var fel storlek, eller också kunde ni ha behövt mer glidmedel, eller också handlade det om att din partner inte visste vad han gjorde. Om kondomen är rätt storlek (så att man inte behöver oroa sig över att den skall halka av eller spricka) och man använder vattenbaserat glidmedel (för att det inte skall bli jobbig friktion) och (kanske viktigast av allt) att man vet vad man håller på med. Så är sex med kondom precis lika bra som utan. I princip bättre eftersom man vet att man är skyddad för både graviditet och könssjukdomar.
Du skriver vidare att inga p-piller funkar på dig. Jag antar att du menar att du har testat, men att du upplevde biverkningar av dem som gjorde att du inte ville fortsätta. Nå, sånt händer. Och det är inte så mycket man kan göra åt den saken om inte pillren passar. Men även här finns det massor av olika piller att välja mellan, både p-piller och mini-piller, och även om p-piller inte har varit lämpliga för dig så kan det t.ex. hända att p-ringar skulle vara det. Så jag tycker inte att du skall ge upp utan gå och tala om saken med din skolhälsovårdare eller barnmorskan på preventivrådgivningen.
Det är ju en jättebra sak att vara kåt, och det hör liksom till din ålder att vara det. Så försök att njuta av det. Men tills du har varit och talat med någon om ett preventivmedel som skulle innebära att du inte behöver använda kondom så är det kondomen som gäller om du vill ha sex. Men som med allting annat så ger övning färdighet och det kan hända att ni helt enkelt måste träna lite för att få det smidigt och problemfritt. Men det är ju tur att det ändå är ett område som det är roligt att öva sig i, så lycka till.
Kram
Tessi