Sexorättvisa
05.09.2016
Hej! Jag förlorade min oskuld den här månaden, eller vad man nu ska kalla det, jag gillar inte att använda det uttrycket egentligen. Killen jag var med är verkligen underbar, jag kunde inte ha haft någon bättre att göra det första gången med. Det var så tryggt att det knappt ens kändes nervöst. Det enda nervösa var att se en penis för första gången, jag har alltid varit rädd för dem på något sätt. Det är ju trots allt en kroppsdel som inte jag har och som jag inte vet hur den fungerar - alls.
Vi hade alltså en bra första gång (jag var hans första också), det brukar ju sägas att första gången aldrig är bra men det här var faktiskt det. Först gjorde det lite ont eftersom han var så stor, men när han töjt ut mig ordentligt var det skönt. Vi använde förresten kondom och jag har läst på ordentligt om hur man trär på en. Men det var svårt, det gick knappt att rulla ner den på grund av att penisen var så omfångsrik! Är det vanligt att penisar är närapå för tjocka för vanliga kondomer...?
Sedan har jag en annan sak jag funderar på också. Varje gång jag stimulerade honom eller han var inuti mig kom han väldigt snabbt. Jag kan inte komma när jag stimulerar min egen slida, det är skönt men aldrig mer än så. Och när han stimulerar min klitoris med fingrarna eller tungan är det också skönt, men jag måste vara fullt fokuserad och fantisera om upphetsande saker för att jag ens ska känna av den minsta stegring. Så är det när jag är själv också. Han, å andra sidan, behöver bara lite beröring för att han ska stänga av resten av världen och koncentrera sig på det sköna. Det tycker jag är så orättvist. Varför är biologin sådan?
Han är så snäll, vill så gärna att jag ska få orgasm, men jag ger upp för att jag inte kan slappna av ordentligt. Jag tänker bara på att jag ska komma, och dessutom måste han vara på exakt rätt ställe för att det ska kännas skönt. Det är så svårt! Medan jag bara behöver dra upp och ner med handen om hans kön i någon minut för att det ska gå för honom. Varför ska det vara så komplicerat för mig men så lätt för honom? Andra gången vi hade sex slutade nästan med tårar hos mig, för han kom inuti mig och sedan när jag försökte stimulera mig själv (jag lät inte honom göra det, för han kan ändå inte) höll jag på hur länge som helst utan att det gick. Han kysste mig under hela tiden för att underlätta och var tålmodig, men det fungerade inte. Jag blev mycket besviken och arg och nästan knuffade ut honom från min säng när jag till slut inte orkade mer. Jag bara kände hur jag hatade honom och att det skulle behöva vara så där. Jävla kåtbock, tänkte jag, det är hans fel alltihop. Samtidigt hör jag alltid förklaringar som "killens orgasm har en reproduktiv funktion, inte tjejens", "tjejen får väl skylla sig själv, hon har ju trots allt lika lång tid på sig", "killar är kåtare", "det är inte meningen att tjejer ska komma" osv. Blir så j*vla arg och avskyr att vara kvinna. Varför ska livet vara så orättvist? För att inte tala om att det är vi som måste utstå smärta när vi föder barn. Det slipper männen helt. Världen kommer aldrig att bli jämställd. Jag känner mer och mer hat mot honom ju mer jag tänker på det, hur underbar han än är som PERSON. Han är trots allt kille och jag är trött på att vara tjej i denna mansdominerade värld.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.09.2016
Hej,
Grattis till en lyckad sexdebut! Roligt att det gick så bra. Dock tror jag inte att det var något sammanträffande. Du verkar som en tänkande typ som vet vad hon gör och inte lägger sig med bara nån random kille. Så du kan gratulera dig själv till ett bra val och vara nöjd.
Det är inte så ovanligt att kondomer är för små, eller att de börjar rulla upp sig själva under samlaget om de inte passar riktigt. Det lönar sig då att testa med en annan sort och försöka hitta en storlek som passar bättre. Om man googlar på "kondomguide" så hittar man flera sidor där de exakta måtten på olika kondomsorter framgår. Och så är det en god idé för killar att öva lite ensamma på förhand, så är det inte lika fumligt sen då det gäller.
Jag tror att det i allmänhet är lite lättare för killar att komma än för tjejer. De kommer snabbare och "lättare", medan det kan kräva lite mer teknik att få en tjej att komma. Om man tittar på statistiken så visar en finsk undersökning att endast 5-6% av kvinnorna alltid får orgasm under samlag, medan siffran för männen i samma undersökning är 50%. Vad det beror på att kvinnans orgasm är så mycket svårare att uppnå är fortfarande någonting som debatteras och forskas i, men det är inte det allra lättaste forskningsämnet eftersom själva problemställningen är väldigt komplicerad och mångfacetterad. Man är dock ganska långt överens om att orgasmstörningar ganska sällan har rent fysiska orsaker.
Precis som du skriver så tror jag i ditt fall att det beror på att du har svårt att slappna av. Och om det blir väldigt orgasmfokuserat så finns alltid risken att frustrationen blir större än lusten och då är det svårare att uppnå orgasm. Och det är ju knappast någon nyhet för någon - om man snöar in sig på att uppnå ett visst resultat så blir pressen väldigt stor, och då det handlar om att uppnå orgasm så är det rent kontraproduktivt att stressa.
Det man rekommenderar som "behandling" för kvinnor som lider av orgasmstörningar (t.ex. svårighet att uppnå orgasm) är att onanera och utforska sig själv. Så det är det jag föreslår även för dig. Köp en bra vibrator om du inte redan har en. Samla på dig sköna fantasier och kör hårt! Det finns ju väldigt stora individuella skillnader i hur lätt man får orgasm och hur de känns, och det kan även variera mycket för samma person under olika perioder, men generellt är det unga singelkvinnor som uppger att de har mest problem med att få orgasm, så eventuellt kan det hänga ihop med att man blir tryggare i sig själv med åren och "vågar" mer, och att det kan vara lättare om man har en stadig partner som man "lär upp".
Ja, det kan tänkas att det är orättvist att det är svårare för tjejer att komma, men å andra sidan så är vår orgasm starkare och räcker längre, och vi kan komma i princip hur många gånger som helst efter varandra med bara en liten paus - medan killar får vänta betydligt längre och har svårt att klara av mer än 10ggr/dag. Men om du rör in hela genusdebatten (orättvisa mellan könen, barnafödandets våndor, mansdominerad värld, osv) i att du har svårt att få orgasm i samband med din sexdebut så gör du nog en alldeles för stor sak av det, vilket kan förklara varför det inte är så lätt att komma. Ta det lugnt, tagga ner och känn!
Kram <3
Tessi