ska jag ångra mig eller inte?
05.01.2014
Hej... jag har just gjort slut med min pojkvän som jag va ihop med i två år.. och idag hade jag sex med en helt annan kille för att "jag får" och för att "jag kan". Men efteråt kände jag ånger och skuld... jag vill verkligen int känna så! Va ska jag göra? Gör det mig slampig och horig? E.

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
10.01.2014
Hej!
Vojdå vännen, det är inte skönt med "morkkis", att ångra något man gjort, nä. Hur känns det nu så här några dagar efter att det hände? Ibland kan ju saker hända eller man kan få ordning på känslor på en rätt kort tid, men ibland tar det längre att komma över saker som man själv kanske mest tycker att var misstag.
Men om vi skiver utgående från det lilla du skrev, så kan vi först och främst trösta dig: alla gör sådana där mer eller mindre genomtänkta drag någon gång av mer eller mindre fel anledningar. Det är det som kallas för att LEVA! Vi kan inte alltid göra allting by the book och perfekt och aldrig göra något dumt - det är inte mänskligt. Och utan några felaktiga val och misstag skulle vi aldrig lära oss något heller. Kanske måste man också "få på näsan" av livet några gånger för att växa som människa. För om inte annat, så gissar vi nog att du tänker efter två gånger nästa gång du är på väg att ha sex med någon. Varför och varför just med den här killen? Och det, hördu, är värdefullt i dagens it´s-okey-to-sleep-around-värld. För att ha sex av fel anldeningar och med fel person tar sjukt! Sex är sist och slutligen inget man gör så där bara, det är liksom inte känslomässigt gratis - fastän hur mycket det än pratas om att det är helt acceptabelt även för tjejer att ha betydelselösa engångsligg, KK:n osv.
Men viktigast är ändå här vad DU tycker själv. Försök åtminstone att inte betrakta dig så mycket ur andras ögon, att inte fundera ifall andra tycker du är slampig och horig. Även om du själv tycker att just det där valet av sexpartner inte var så smart, så är det ju ändå din privatsak vem du ligger med och varför - och din uppgift att förlåta dig själv för att du var lite mänsklig nu. Var snäll med dig själv, ha lite självmedlidande och försök att stryka ett streck över det. Hacka inte så mycket på dig själv så att det tar på självförtroendet! Du är fortfarande värdefull, älsk-värd och åtråvärd - och i mångas ögon har du ju tekniskt sett inte gjort något fel! Du var inte otrogen och du får själv välja vem du har sex med och när och var och varför. Andra har inte med det att göra vad du sysslat med! Eventuellt bara killen du hade sex med - men framförallt din ex-pojkvän har inget att göra med saken.
Att göra slut betyder ju ändå att avsluta det gemensamma ansvaret för och rättigheterna i den andras liv, bryta det gemensamma löftet (vilket man ju ger varandra när man blir ihop) och leva sina egna liv och ta sina egna beslut. Du är inte ansvarig inför honom längre. Okej att det ofta är svårt att bara släppa någon som man stått nära i flera år och det kan vara svårt att låta bli att vara svartsjuk eller ge efter för tex önskan att hämnas eller anklaga. Det är svårt att klippa banden, och det är rätt vanligt att fortsätta göra saker mer eller mindre med tanke på exet. Att ha sex med någon annan bara för att man kan eller får är nog vanligt i en sådan situation. Kanske finns det i vissa fall en lite baktanke om hämnd eller något att "bevisa" för exet (eller för sig själv) inblandad, typ "se, andra vill minsann ha mig också, jag är inte värdelös, nu kan du inte bestämma över mig längre, jag är fri och får göra vad jag vill..." I andra fall kanske man just söker bekräftelse på att man fortfarande är värd att ha sex med, söker uppmärksamhet, söker kärlek. En del kanske till och med omedvetet försöker fylla tomrummet efter pojkvännen, försöker stilla behovet av närhet och för att slippa ensamheten. Kanske finns det sår kvar efter förhållandet som inte riktigt läkt och problem som aldrig löstes och som man nu reagerar på, tex kan kanske en pojkvän som var svartsjuk av sig göra så att man nu verkligen vill njuta av friheten och ta för sig. Och all nyfkenhet man kanske kännt på hur det skulle kunna tänkas vara att vara med någon annan...
Om du någonsin blir ihop med ditt ex igen (det är ju rätt vanligt att "försöka på nytt"), så BORDE det här faktiskt inte påverka ert förhållande något. Ni var inte ihop när det hände. Ni hade troligen inte heller sagt att ni kanske prövar på nytt sedan, att det bara är en "paus" eller något. Vad du gör i ditt liv är alltså din ensak, men visst har vi hört om förhållanden där saker som hänt under  uppehåll i förhållandet ändå påverkat senare - det kan vara svårt att hålla förnuft och känslor isär. Men just nu ska du iaf tänka så att du lever ditt eget liv.
Så nee, var inte så hård mot dig själv. Det är jobbigt att ångra sig/inte veta om man borde ångra sig - men det går över det också. Som sagt, nästa gång tänker du säkert efter mer - men det lönar sig också att fundera bakåt och lära sig av erfarenheterna. Att vara ärlig mot sig själv är också viktigt när det gäller "relationen" till killen du hade sex med. Det är ju bland annat vanligt att tjejer börjar inbilla sig varmare känslor för någon de råkat ramla i säng med, bara för att liksom berättiga sexet och få det att se mindre betydelsefullt ut. Och även om du faktiskt skulle ha varmare känslor för den här andra killen, så låt dem ta den tid de tar och utvecklas ifred, inte skynda på något bara för att ni redan haft sex en gång. akta dig också för re-bound-förhållanden. Kanske det skulle vara bra med en liten, liten paus från allt och alla nu, så att du hinner komma underfund med dig själv, känna efter vad du känner, smälta det som hänt - och kanske lära känna dig själv lite bättre igen? Under två år med en och samma kille (speciellt när man är ung) så påverkas man rätt mycket av den man är ihop med, både rent praktiskt (som kompiskrets och vad man gör en lördagskväll) som mentalt (man kanske "växer ihop", "präglas" av varandra). Kanske du är värd en stund med dig själv för att hitta dig själv igen?
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna