Svider efter sex
24.10.2016
Hej
Jag och min pojkvän har sex och har haft det ett tag, ibland med och ibland utan kondom. Jag äter p-piller så vi har nog skydd mot graviditet. Vi var båda oskulder före vi träffades så tror inte att det är någon könssjukdom? Men nu på senare tid så har det börjat svida i underlivet på mig efter sex, speciellt efter att vi haft sex utan kondom. Det svider efter samlaget och också då jag kissar, ända tills typ dagen efter. Sedan brukar det inte svida mer före nästa gång vi har sex då samma sak händer igen. Vad är detta? Har annars inga andra symptom eller krämpor av det A

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2016
Hej.
Jag tror inte att det är frågan om någonting allvarligt. Det finns lite olika saker som kan orsaka sveda, speciellt om man har känsliga slemhinnor i underlivet och t.ex. har tendens att lätt få svampinfektioner. Du skriver att problemen uppstår i all synnerhet då ni har sex utan kondom. Dels finns det ju lite glidmedel på kondomen som kan göra att det inte uppstår lika mycket friktion mot slemhinnorna (fast ibland är det snarare tvärtom), men den kanske största orsaken till svedan är dels att friktionen kan orsaka små bristningar eller sår i huden, och att spermans pH-värde är så olikt slidans att de små såren i samband med "fel" vätskor gör att det svider eller hettar.
Jag tror med andra ord inte att det rör sig om någon könssjukdom eftersom ni båda två var oskulder då ni träffades. Det du kan göra för att underlätta problemet är att använda glidmedel (som man får köpa i nästan alla butiker. Ingen åldersgräns) och att du tvättar dig med vatten efter att ni har haft sex. Det är också viktigt att du kissar efter att ni har haft sex.
Jag tror alltså inte att det är någonting ni behöver oroa er över, men testa att köpa glidmedel, det funkar ju både med kondom och utan (bara det är vattenlösligt) och glidmedel gör allting roligare och skönare, så det är definitivt en god investering.
Sköt om er!
Kram
Tessi