Utöjning och ingen lust
21.07.2018
Hej, jag har en fråga gällande slidans muskler och sexlust. Jag har alltid haft ett toppenbra sexliv, men efter en svampinfektion som orsakade smärta vid sex gick jag till en gynekolog som tyckte att jag kändes ”lite spänd” där nere så hen hänvisade mig att göra särskilda knipövningar genom att dra i/töja ut slidans bakre muskelparti (med ett finger istoppat) samtidigt som jag knep med musklerna. Jag gjorde detta 15gånger dagligen i ca 1månad. Jag tog uppgiften på allra största allvar då jag ville bli bra igen så jag tog i och drog en hel del och det smärtade och var obehagligt varje gång. En bit in i övningarna och ända fram till nu har jag ingen njutning av sex längre. Smärtan som var när jag hade svampen var njutningsblandad men nu efter övningarna var det helt plötsligt som att fitta och hjärna kopplats isär. Jag njuter ingenting. I början var jag fortfarande mentalt kåt, drömde mycket sexdrömmar men kunde inte få ut någon njutning av sexet i sig. Nu har det gradvis blivit att jag inte ens kan bli sexuellt upphetsad av sådant jag brukade. Varken kyssar (som brukade pirra där nere direkt) eller fantasier. Jag är en tjej som brukade få regelbundna orgasmer. Det kan jag fortfarande men jag njuter inte av klimax. Jag blir dock våt och får en vanlig orgasm men det där underbara som brukar komma efter känns nu som när man försökt pausa en orgasm, kommer av sig lite och ändå råkar inse att det är för sent så man kommer ändå (dock inte lika skönt). Jag känner också som att man har lite av en ”babianröv”. Dvs. underlivet/muskeln känns uttöjd och detta även i vardagen. Jag kan tex känna ett obehag av att jag känns så uttänjd när jag ska sova. Snälla hjälp mig med vad jag kan göra. Jag har saknat sexlust i ett halvår nu och sex har alltid varit det bästa jag vet. Jag vill ha tillbaka min njutning. PS. Jag har inga problem att ha sex med killen, han njuter och så. Men jag blir som en sexdocka för det är bara in och ut utan njutning för mig. Så hjälp! Millan77

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.07.2018
Hej.
Jag förstår att det känns frustrerande och tomt då en så stor del av ens identitet plötsligt försvinner, men jag tycker inte att du skall tappa hoppet. Jag är ganska säker på att det bara är tillfälligt.
Det positiva är ju om smärtan och besvären har gått över, då är det iaf ett stort problem mindre.
Kroppen är ju inte en maskin, utan någonting som hela tiden lever och påverkas av det vi gör och tänker, så även små "låsningar" kan få följder som man inte alltid kan förutse. Sexuell olust, eller sexuellt ointresse är någonting som påverkar ganska många unga tjejer (vilket kan kännas bisarrt med tanke på att man är ung och frisk och har bra läge att vara sexuellt aktiv.) Det talas ganska lite om sexuell olust bland unga tjejer, kanske mest för att det är någonting som tjejerna själva skäms över eller känner skuld över. Och skam och skuld är kanske några av de största glädjedödarna som finns då det gäller sex.
Det är jättesvårt att ge dig något konkret och bra tips på vad du kan göra för att "bli som förr". Men några saker kan du tänka på. Först och främst det att slidans muskler är väldigt elstiska och är duktiga på att återhämta sig från skador (om du tänker på vad t.ex. en förlossning kan göra - och ändå blir man oftast återställd.) Jag tror alltså inte att du behöver oroa dig över att du skulle ha "haft sönder" någonting. Jag skulle rekommendera att du gjorde helt vanliga knipövningar ett par gånger om dagen, inget finger och inget dragande utan bara att spänna och slappna av.
Sen är det ju ett faktum att sex föder sex. Om man vill känna sexuell lust så skall man tillåta sin hjärna att göra det. Fantisera mycket, inte nödvändigtvis bara om din pojkvän (jag försöker inte uppmana dig till otrohet - så om det känns fel att fantisera om någon annan än honom så skall du inte tvinga dig till det, men du äger dina egna tankar och har rätt att fantisera om vem du vill) det jag föreslår är alltså att du försöker kickstarta dina sexuella fantasier för att du igen skall känna lust och se dig själv som en sexuell person, och då kan det behövas att man tänker lite annorlunda än man gjort tidigare. Försök att titta/läsa/lyssna på någonting som känns upphetsande (filmer, tidningar, böcker, ljudböcker) för att väcka dig själv.
Och ge dig själv tid. Hela livet är en process, och man förändras hela tiden. Relationer förändras. Det behöver inte betyda att det blir sämre, bara att man kommer in i nya skeden. Det är aldrig "för sent" att få ett bra sexliv, och med tanke på din ålder så har du lugnt 50 år kvar av bra sex ännu. Försök att inte stressa - det kommer nog tillbaka. Gör de saker du själv tycker att känns sköna och njutningsfulla, inte nödvändigtvis bara i anslutning till sex utan i största allmänhet. Unga tjejer glömmer ofta bort att fokusera på sig själva och lägger mycket energi på att vara andra till lags. Våga vara lite självisk och tänk på dig. Jag tror att de flesta lite äldre tjejer kommer ihåg att de har haft perioder som du beskriver, kanske i all synnerhet om man befinner sig i ett längre förhållande. Det betyder inte nödvändigtvis att någonting är fel - utan bara att livet inte hela tiden går på exakt samma linje.
Jag tror nog att du hittar tillbaka till din sexuella lust, och även om jag förstår din irritation så tycker jag inte att du skall stressa sönder över den. Det kommer att bli bra.
många kramar
Tessi