dricka eller inte??
26.03.2025
Hej!
Är det okej för en 17 åring att dricka alkohol på en fest? (jag vet såklart att man inte får dricka då man är under 18) Hur påverkas man av det och vad är skillnaden mellan att dricka då man är 17 än då man är 18? fundersam
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
27.03.2025
Hej!
Precis som du själv skriver i din fråga är det inte lagligt att dricka alkohol när man är under 18 år. Därför rekommenderar jag inte att du gör det eftersom du är minderårig. Jag förstår absolut nyfikenheten och den sociala pressen man kan känna när man är på fest men jag hoppas att du inte låter grupptryck vara det som avgör ifall du dricker eller inte.
Alkohol påverkar alla människor olika, alla reagerar på ämnet olika och kan må på lite olika sätt nästa dag. I allmänhet kan man känna sig glad och sprallig när man dricker, förmågan att tänka på konsekvenser och ta bra beslut minskar beroende på hur mycket man dricker. Alla tål dessutom olika mängd alkohol.
Oavsett ålder är det viktigt att ta det riktigt lugnt och försiktigt när man dricker alkohol, speciellt om man gör det för första gången. Att långsamt klunka i sig en lonkero/cider/öl under några timmar är antagligen det mest optimala. Jag rekommenderar att man helt undviker att blanda alkoholsorter och helt och hållet håller sig ifrån starksprit. Det är också viktigt att man har ätit ordentligt före och att man kommer ihåg att dricka varannan vatten.
Nästa dag kan man känna sig både trött, illamående, ha hög puls, huvudvärk och känna sig nedstämd. Det varierar från person till person och beror också på hur mycket man druckit. Alkohol är ett medel som dämpar det centrala nervsystemet. Det bromsar alltså hjärnans aktivitet och kan förändra ditt beteende, ditt humör och din självkontroll. Efter att man druckit alkohol kan man även känna sig allmänt nedstämd under några dagar. Detta varierar också från person till person.
Det viktigaste är att man känner sig själv och vet hur man fungerar. Om man aldrig druckit alkohol tidigare kan det dock vara svårt att veta exakt hur det kommer påverka den egna kroppen. Därför är det så oerhört viktigt att man tar det lugnt och försiktigt och känner efter i kroppen hur allting känns.
Jag förstår att du kan känna social press men kom ihåg att ingen har rätt att tvinga dig att dricka alkohol. Du har rätt att stå på dig och förklara att du inte behöver dricka för att ha roligt och att du inte vill riskera konsekvenserna av alkoholanvändning. Om det känns för jobbigt att säga ifrån kan du också helt bra ha en dryck i handen utan att faktiskt dricka den om du vill undvika frågor eller personer som försöker pressa dig att dricka.
När det kommer till skillnaden på alkoholanvändning mellan 17- och 18-åringar handlar det främst om att när man blivit 18 år är man enligt lagen en vuxen som kan fatta egna beslut. Ju senare man börjar dricka desto bättre eftersom alkohol har större inverkan på unga hjärnor som fortfarande utvecklas. Självfallet är det ju bäst att aldrig börja dricka men överlag är det inte så farligt stor skillnad rent kroppsligt mellan en 17-åring och en 18-åring som dricker.
Hoppas det här var till någon hjälp. Låt inte någon annan pressa dig att dricka alkohol, om du absolut vill göra det kan jag inte stoppa dig men jag hoppas ändå att det i så fall kommer från dig själv och din egen vilja. Det är ditt liv och din kropp, du väljer själv hur du tar hand om den.
Hoppas du får en rolig kväll oavsett vad du väljer att göra. Ta hand om dig och lyssna till din egen magkänsla!
Kram <3
Rosanna