Akut svar!!!
31.07.2023
Kan jag vara gravid fast jag har haft mens 2 ggr efter samlaget (juni 22 och juli 21) har haft samlag i maj. Tog massor av grav test och allt visade negativt( clearblue digital,rfsu, pregcheck). Jag tog grav test digital efter 2 veckor från första mens och det visade negativt. Ska jag lita på resultatet? Och nyligen har tog igen och det var negativ. Rädd tjej
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
01.08.2023
Hej,
Du ska inte vara orolig! Du är inte gravid. Det finns många bevis på att du INTE är gravid.
Försök släppa orostanken när den kommer, påminn dig om att du fått alla dessa kvitton på att du INTE är gravid. Om du är sexuellt aktiv så kanske du ska fundera över ett preventivmedel, så du slipper oroa dig såhär! Kondom är också ett super bra alternativ! Info om olika alternativ får du på närmaste preventivrådgivning. Nu är dessutom alla preventivmedel gratis om du är under 25år.
Kram!
Malin