Akutt svarrr
28.08.2023
, hej! har haft ångest nu på senaste tiden över om jag i misstag blivit gravid.Haft samlag med min kille för 3 månader sen, jag tog inte efter piller för ja vet att han kom inte i mig men jag har hört att det finns försatsen och i juni, juli och augusti har haft mens som vanlig. Tog massor av graviditetstest(clear blue,RFSU,pregcheck och alla visade inte gravid, jag tog grav test digital 2 veckor efter första mens och visade inte gravid, och nu nyligen tog jag igen för jag oroa mig och det visade inte gravid, så jag borde inte vara gravid men ångesten släpper ändå inte. Vad ska jag göra, det är så jobbigt att hela tiden gå runt och fundera. Och jag vill inte att köpa mer grav test. Och jag har varit på skolhälsovården och hon sa att jag kan nå slappna av. Men ångesten släpper inte än för jag har märkte att jag har svag hormonrand i magen. Och det står på goggle att det bara gravida som har den där. Jag vet inte vad ska jag göra.
Tack för svar! Ni är bäst
- orolig tjejjj Jooo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.08.2023
Hej.
Du kan sluta stressa. Jag vet att tankar kan "lämna på" och att det blir mer som en tvångstanke. Men då kan det hjälpa att helt enkelt försöka tänka logiskt. Du är inte gravid. Din mens har kommit som vanligt de senaste tre månaderna och alla tester har varit negativa så du kan inte ha blivit gravid under det samlag du hade i maj.
Den mörka randen du beskriver "linea nigra", förekommer precis som du skriver ofta hos gravida kvinnor, men inte enbart hos gravid kvinnor. Den kan vara synlig på såväl barn som vuxna, och såväl män som kvinnor. (Jag själv hade t.ex. redan som barn en tydlig linje, ca 20 år innan graviditet). Så det är INTE att betrakta som ett tecken på graviditet, med tanke på din ålder beror linjen snarare på förekomsten av östrogen i kroppen.
Ingen stress.
Kram,
Tessi