glömde lägga in nuvaring
03.03.2018
Hej, efter ett uppehåll på ca ett halvt år började jag med nuvaring igen för en månad sen. Jag tog ut den helt i tid men nu en vecka senare sov jag borta kvällen/natten då en ny skulle läggas in. Detta ledde till att jag satt in den först morgonen efter, alltså ca 10 timmar senare än när den borde blivit insatt. Tänkte inte på detta kvällen innan, och hade sex med pojkvännen (ca 3h innan ringen egentligen skulle in). Så nu är min fråga hur stor är chansen att jag är gravid? Har läst bipackssedeln där det står att risken finns att man är gravid om man lägger in ringen mer än 3 timmar försent, men hur stor är den egentligen? Och när kan jag isåfall ta ett graviditetstest? inträddmenlite

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.03.2018
Hej.
Precis som det stod i bipacksedeln så finns det en risk, även om den inte är speciellt stor. Med tanke på att du just hade haft paus, och således tömt ut den slemhinna som ett befruktat ägg skulle fästa sig vid så finns det inte nödvändigtvis något "bo" för ett litet befruktat ägg. Det är inte heller så sannolikt att du skulle ha fått ägglossning med tanke på hur nyligen du haft tömningsblödning och att det var bara några timmar efter att ringe borde ha satts in. Så mitt svar är alltså att ja, en liten ökad risk men knappast så sannolikt ändå.
Jag tycker att du skall leva vidare som normalt. Om du är väldigt orolig så kan du testa dig om ca 2-3 veckor, men du kan också vänta och se om mensen kommer nästa gång den borde göra det. Om den inte kommer - eller om den är avvikande jämfört med vad den brukar vara (t.ex. väldigt sparsam) så skall du testa dig.
Försök att ta det lugnt och inte oroa dig. Som du vet kan mensen bli oregelbunden av det också.
Kram
Tessi